Det var en gång en ung poet

Unge herr RimbaudNär jag var en ung, outgiven poet i början av 90-talet svärmade jag kring en grupp äldre konstnärer, poeter och kritiker. De kallade mig ”unge herr Rimbaud”, inte utan en viss ironi förstås. Jag var nog ganska löjlig med mina stora anspråk och yviga gester.

Porträttet som illustrerar detta inlägg säger något om min attityd … Mikael Norrman plåtade. Det publicerades i tidskriften Allt om Böcker (nr 4/5 1996, s. 56) tillsammans med två korta dikter. Jag betraktade dem som ”ekfraser av okända verk”. Då använde jag förnamnet Eugene i stället för Mohamed. Jag hade just läst Papa Goriot och fascinerats av Eugene de Rastignac. Han hade svart hår och blå ögon, liksom jag. Han var hungrig på kvinnor och ära, liksom jag.

Det var 1900-talets fin de siècle och vi, den ironiska generationen, upplevde vår dekadenta storhetstid. Efter en kväll på Barowiak gick man hem till en lika svartklädd vän, drack rödvin och tittade Pasolinis Salò på VHS tills solen gick upp. Man fick för övrigt röka på caféerna. Tapeterna var gula.

Föga anade jag, där jag stod och poserade i Domkyrkans port, att jag, liksom en gång den dyrkade Rimbaud, skulle företa en resa till helvetet och komma tillbaka levande igen. En resa till antisemitismens, vansinnets och förvirringens mörka hjärta. Inte kan det ha varit detta Rimbaud menade när han uppmanade oss att förvirra våra sinnen och hänge oss åt galenskapen? Men kanske anade jag trots allt vad som komma skulle? Redan då bar jag ju på konstiga grubblerier. Läs mer om min tid i helvetet här

De två dikterna i Allt om Böcker återpublicerade jag i diktsamlingen Faraos förbannelse, som gavs ut 2007 på Ruin förlag.

Film

Biografen slocknar och ut

haltar mångubben

på ett torg utan horisont

hand i hand med sömngångaren

som innanför ögonlocken

ser flimra – Dikten

på en genomskinlig filmduk

vitpudrad i ansiktet

med spår av aska

som funnen i Pompeiji

kliver han på en droska

rullar över Jernbron

och in i drömmen utan horisont

Tavla

Den nakna ängeln

som kastar sig ut ur muren

utan att falla

är kedjad vid en gloria

runt halsen och

slagen i järnkors

som skär i de vita brösten

Blod svärtar oblatögonen

och regn, åska

bleker färgerna

men vingarna, färgade som himlen

faller oskadda i döden

Till hösten kommer min nya diktsamling, Skymning öfver Upsala, ut på Björkmans förlag. Läs ett smakprov här. Boken kommer att kosta 150 kr. Ni kan redan nu sätta in 150 kr på plusgirokonto 548413-4. När boken är färdig skickar jag er ett exemplar. Ange därför namn och adress.

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

2 reaktioner på ”Det var en gång en ung poet

  1. Pingback: När jag var med i en dokusåpa | Nya Il Convito

  2. Pingback: Pasolini: ”Och idag, ska jag säga er” | Nya Il Convito

Kommentera

