Jag var gäst hos Jenny Strömstedt

JagTV4Ikväll (23/4) var jag gäst i Jenny Strömstedts talkshow i TV4. Andra gäster var Maria Montazami och hennes dotter Sara. De talade om sitt förhållande och om hur viktig familjen är. Skådespelerskan Lo Kauppi gestaltade Vita kränkta män. Hon passade också på att tala om klass. Hedersgäst var fotbollsspelaren Henrik Rydström.

Jag talade om mitt nya projekt med en progressiv moské i Uppsala, ett kulturcentrum där alla oavsett kön och sexuell läggning kan samtala om sin tro och sina tivivel i en otvungen och tolerant atmosfär. På så vis kan vi motverka både islamisk fundamentalism och islamofobi. Vi talade också om min ”tid i helvetet” då jag kallade mig själv ”islamist”.

Efter showen lät jag producenten ta det här fotot med min kamera. Tyvärr hade jag glömt att stänga av blixten. Vad vi ser demoniska ut! Det var en trevlig kväll och det känns som jag fick ut mitt budskap. Som avslutning sade jag: ”Jag är övertygad om att den mentala istid som Ebba Grön sjöng om kommer att smälta. Vi går mot mer tolerans och mer kreativitet, och jag vill bidra till den utvecklingen.”

I den självbiografiska och självkritiska småskriften En opieätares bekännelser (augusti 2012) uttrycker jag mig optimistiskt om framtiden. Sekularismen är den enda vägen till vetenskapliga, sociala, ekonomiska och kulturella framsteg.

”Det sägs att den organiserade religionen kommer åter. Jag tror inte det. Modernitet går hand i hand med sekularisering. Och om religionen finns kvar så är det inte samma religion som förr.” (s. 15)

Se Jenny Strömstedts talkshow här

Småskriften En opieätares bekännelser finns att köpa här

Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

