Världens främste muslimske teolog?

Nasr Abu ZaydI en intervju för Expressen (9/4 2013) sade Omar Mustafa från Islamiska förbundet: ”Yousef Al-Qaradawi är världens mest framstående muslimske teolog som går att jämföra med påven.”

Yusuf Al-Qaradawi, som Mustafa kallar ”framstående teolog”, är det Muslimska brödraskapets religiöse ledare. Han är också hovpräst åt Qatars envåldshärskare, Hamad bin Khalifa II, som gett honom ett eget program, ”Sharia och livet”, i sin tevekanal Al-Jazeera.

Mustafas uttalande fick mig att börja fundera. Vem skulle jag utnämna till världens främste muslimske teolog? Det är knepigt. Men blev jag tvungen skulle nog valet falla på egyptiern Nasr Abu Zayd, som tyvärr gick bort för tre år sedan. Hade han levt idag hade jag försökt få honom till Sverige som föreläsare.

Jag behöver inte skriva någon presentation av Nasr Abu Zayed. Det har redan gjorts av idéhistorikern Mohammad Fazlhashemi. I boken Occidentalism. Idéer om väst och modernitet bland muslimska tänkare (2005) berättar han:

”Han [Nasr Abu Zayd] doktorerade 1981 i arabisk litteratur och språk vid universitetet i Kairo. Förutom universitetet i Kairo har han varit verksam vid bland annat American University i Kairo (1976-77), University of Pennsylvania i USA (1977-80) och Osaka University i Japan (1985-89). Fram till mitten av 1990-talet var han verksam vid universitetet i Kairo. På hans meritlista står också att han redan vid 14 års ålder lärde sig Koranen utantill och att han under hela sin verksamma tid som forskare behållit sin islamiska tro och identitet. År 1992 förvägrades han en befordran till professor eftersom han ansågs ha skändat islam när han tillämpade modern, strukturalistisk textkritik i sina nytolkningar av Koranen och profetens tradition. Användningen av en jämförande metod där islams urkunder behandlades som en text öppen för tolkning väckte stor vrede bland islamister i Egypten. År 1993 anmäldes han för hädelse till en domstol i Kairo av en grupp på sju professorer vid universitetet i Kairo och Al-Azharuniversitetet. Dessa anklagade honom för att vara avfälling och krävde att han skulle tvingas skilja sig från sin muslimska hustru, eftersom han som avfälling omöjligen kunde fortsätta vara gift med en muslimsk kvinna. År 1995 dömdes han av en domstol i Kairo för att vara avfälling och tillstyrkte skilsmässodomen.” (s. 93-94)

”Abu Zeids främsta poäng är att korantexten och profetens traditioner inte har utvecklats i ett vakuum och därmed inte kan frigöras från de historiska förhållanden som omgav dem. För att illustrera denna påverkan diskuterar han det arabiska språkets roll i detta sammanhang. Inspirerade av den schweiziske språkforskaren Ferdinand de Saussures idéer, som framställer språket som ett strukturerat system vilket är bärare av betydelse och valör, hävdar Abu Zeid att korantexten och profetens tradition har präglats av det arabiska språket och därigenom 600-talets strukturerade språksystem, det vill säga de sociala och kulturella sammanhangen och den tidens idéer och världsbilder.” (s. 108)

Det finns mer att läsa i Fazlhashemis bok. Men de båda ovanstående citaten får räcka som introduktion till Nasr Abu Zayds tänkande. Poängen jag vill göra är att det finns betydligt mer intressanta – och värdigare  – kandidater till ställningen som ”världens främste muslimske teolog” än den av Omar Mustafa föredragne ”påven” Yusuf al-Qaradawi.

Se en intervju med Nasr Abu Zayd här

En opieätares bekännelser – jag förkastar islamimen

I den självbiografiska och självkritiska småskriften En opieätares bekännelser (augusti 2012) skrev jag: ”Sanningen är att islamismen inte har fungerat någonstans och aldrig kommer att fungera någonstans heller. Den är en återvändsgränd som bara förmår förlänga arabernas och muslimernas eftersläpning”. Köp den här

Annonser

En reaktion på ”Världens främste muslimske teolog?

  1. Axel

    Läste nyss ett bloginlägg på Mohamed Omars blog Nya ilconvito (https://nyailconvito.wordpress.com/) som handlar om en professor i arabisk litteratur och språk vid namn Abu Nasr Zayed. Omar beskriver hur Zayed blev utkastad från sitt universitet för att han ville använda den schweiziske språkforskaren Ferdinand de Saussures idéer om språk i sin analys av Koranen.

    Omar citerar en bok om Zayed: ”Abu Zeids främsta poäng är att korantexten och profetens traditioner inte har utvecklats i ett vakuum och därmed inte kan frigöras från de historiska förhållanden som omgav dem. För att illustrera denna påverkan diskuterar han det arabiska språkets roll i detta sammanhang. Inspirerade av den schweiziske språkforskaren Ferdinand de Saussures idéer, som framställer språket som ett strukturerat system vilket är bärare av betydelse och valör, hävdar Abu Zeid att korantexten och profetens tradition har präglats av det arabiska språket och därigenom 600-talets strukturerade språksystem, det vill säga de sociala och kulturella sammanhangen och den tidens idéer och världsbilder.” (s. 108)

    Det här slog mig som mycket intressant. Det finns säkert flera anledningar till att Kristendomen och Islam har gått så skilda vägar i sin utveckling då de har väldigt olika syn på historien och utveckling, men om vi utgår ifrån citatet ovan och Sausurres teorier så kanske en del av sanningen kan uppenbara sig. Till skillnad från Islam behöver inte lekmän i kristendomen lära sig gammalgrekiska eller hebreiska för att läsa Bibeln medan det för väldigt många muslimer är en naturlig del av Islam att man strävar att lära sig arabiska för att kunna läsa Koranen, om det inte är ens modersmål. Genom att Bibeln har översatts från hebreiska till gammalgrekiska, till latin och vidare till en mängd andra språk så har det varit naturligt att textens innehåll även har tolkats utifrån den struktur och sociala och kuturella sammanhang som har varit gällande vid översättningar, och nyöversättningar.

    Koranen i motsats tänks också egentligen vara oöversättningsbar. Koranen på svenska ex heter ”Koranens Budskap”, vilket betonar att det är en tolkning av Koranen, inte Koranen själv, vilket även speglar hur 600-talets arabiska förstås som det enda rätta språket att förstå koranen på.

    Kul när en gammal språkteori gör att man bättre kan förstå den logik som en religion grundar sig på.

    Tack Mohammed!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s