Mord på sunnitiska ledare avslöjar konfliktens verkliga natur

ButiIdag, lördag den 30 mars, blev en sunnitisk imam halshuggen av rebeller i Aleppo.  Liket släpades runt på gatorna. Det avhuggna huvudet hängdes upp i en minaret. Imamens namn var Hasan Saif al-Deen och han var känd som en kritiker av det pågående fundamentalistiska upproret. För en vecka sedan, den 21 mars, mördades den sunnitiske teologen Muhammad Said Ramadan Al-Buti. En självmordsbombare slog till mot moskén i Damaskus där han undervisade.

Man får ofta höra att inbördeskriget i Syrien är ett krig mellan sunniter och shiiter. Den nuvarande presidenten Bashar al-Assad är ju alawit, säger man, och alawismen är en gren inom shiaislam. Dessa två incidenter, och de är inte de enda, visar att den bilden inte stämmer. Konflikten utspelas snarare mellan de som förespråkar tolerans och fredlig samexistens mellan religioner och de som förespråkar sekteristiskt hat.

Sunniterna är inte en homogen grupp. Det råder starka motsättningar inom gruppen, både politiska och religiösa. Många sunniter, som till exempel den mördade teologen Al-Buti, står för en tolerant och måttfull tolkning av sunniislam och tar starkt avstånd från grupper som det Muslimska brödraskapet och Al-Qaida. Många sunniter är också arabiska nationalister som vill se ett enat Syrien där syrier av olika religioner lever tillsammans i fred, där den syriska identiteten kommer före den religiösa. Så har vi dem som är aggressiva fundamentalister och propagerar oförsonligt hat mot kristna och shiiter såväl som mot andra sunniter. Det är framför allt ur denna miljö upproret rekryterar sina ”heliga krigare”.

Al-Buti var 84 år gammal när han mördades. Han var känd för att förakta våld, som en förnuftets och dialogens man. Han stod för tafkir, tänkande och resonerande, inte takfir, sekterism och extremism. Han samtalade hövligt med meningsmotståndare, till och med ateister, något som är otänkbart för de hårdföra fundamentalisterna. Islam i Syrien har länge präglats av en vidsynthet och tolerans som blir alltmer ovanlig i arabvärlden, särskilt efter den så kallade ”arabiska våren” då fundamentalister flyttat fram sina positioner. På Al-Butis begravning deltog både kristna präster och shiitiska imamer. Även i livet var han omgiven av människor med olika religiösa uppfattningar. Han hade en öppen och generös personlighet.

I min bok Den syriska tragedin (december 2012) beskriver jag dessa religiösa motsättningar och hur de påverkar konflikten. Jag menar att det pågående upproret till stor del är en fortsättning på tidigare fundamentalistiska uppror, särskilt det som utspelade sig 1976-82, vilka syftade till att upprätta en sekteristisk och intolerant sunnifundamentalistisk stat. Den sunnitiska teologen Al-Buti fördömde dessa tidigare uppror liksom han fördömde det pågående. Det var därför han mördades. Köp Den syriska tragedin här

Annonser

2 reaktioner på ”Mord på sunnitiska ledare avslöjar konfliktens verkliga natur

  1. Låt oss säga att kriget får sin inhemska näring av konflikten mellan sunniter och shiiter. Det behöver inte betyda att majoriteten, eller ens särskilt många, av sunniterna stöder upproret. Lika lite som särskilt många av baskerna stöder ETAs våldsmetoder. En majoritet av baskerna stöder det som är ETAs deklarerade mål – ett oavhängigt Baskien.

    När de irländska republikanerna gjorde uppror påsken 1916 stöddes de av en minoritet. När de hade kapitulerat tömde dublinborna sina pottor över dem. Men två år senare valde irländarna dem till sina riksdagsrepresentanter. Varför? För att de under tiden hade arbetat fredligt mot att irländska ungdomar skulle skickas till skyttegravarna i Frankrike.

    Folk stöder nästan aldrig krig, i synnerhet inte inbördeskrig. Det betyder inte att de de inte skulle stödja en part i ett inbördeskrig om dessa arbetade med andra metoder.

  2. Pingback: Wahhabitiska moskéer manar till ”jihad” i Syrien | Nya Il Convito

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s