Carl-Göran Ekerwald talade på Uppsala författarsällskaps första möte

Ekerwald, Åhuset”När jag går här i Uppsala är jag väl medveten om att H. C. Andersen var här.” Så berättade Carl-Göran Ekerwald en lustig anekdot – som jag tyvärr inte minns – från den danske sagoberättarens besök hos landshövdingen på slottet.

Det nybildade Uppsala författarsällskap hade sin premiärföreläsning i Åhuset ikväll. Till föreläsare hade man alltså valt Ekerwald. Ett ypperligt val. Jag tror inte någon gick besviken därifrån. I en timme talade Ekerwald om sin kärlek till litteraturen. Hur han som ung lånade hem travar av böcker från biblioteket, satte sig i sin gungstol, vaggade av och an medan han läste. ”Å, vad jag njöt!”

Man bör låta den som läser vara i fred, sa han. Det finns ingen anledning att tycka synd om någon som drar sig undan med en bok. Ekerwald berättade också om Bibeln. Han arbetar på en bok med titeln En fritänkare läser Bibeln. Robinson Crusoe hade ingenting att läsa på sin öde ö förutom Bibeln, berättade Ekerwald. Men den är å andra sidan ett helt bibliotek.

Så kom han till Goethe. Denne, menade Ekerwald, är ”skyhögt stor”. Det är nästan så att man bör klä upp sig – sätta på sig nystruken skjorta, slips och kavaj – när man ska läsa Goethe. Den tyske diktaren var mycket vis. Han sade till exempel att en god författare bör ta från verkligheten och inte bara vänta på inspiration ”från hjärtat”.

Ekerwald är inte bara spränglärd och rolig. Han är också en livsfilosof som delar med sig av sina tankar om gott och ont, sorg och lycka och andra stora saker som rör människans villkor.

När han går på Uppsalas gator tänker han på H. C. Andersen. Men också på Swedenborg. ”Jag är inte swedenborgare”, sade Ekerwald. ”Men jag tycker han hade en mäktig fantasi. Han talade med Moses och Luther och många andra. Han for till himlen och helvetet. Det är inte klokt! Vidunderligt!”

”Swedenborg föddes i Uppsala. I ett hus som stod på Stora torget. Där Pressbyrån nu är. Jag besöker ofta Swedenborgs kor i Domkyrkan. Ibland skjuter jag in en ros under gallret. När jag har gäster tar jag med dem dit. En gång stod jag där med en gäst. Plötsligt blev vi undanknuffade av två japaner. Så här korta var dem! (Ekerwald visar med handen i midjehöjd). De bugade inför graven, så stod de helt tysta en stund. Jag frågade: ’Are you fans of Swedenborg?’ ’Yes’, svarade de. De hade kommit hela vägen från Japan för att betyga sin vördnad!”

Den 7 augusti 2012 anordnade jag ett möte med Ekerwald på Katedralkaféet på Domkyrkoplan. Han berättade om Swedenborg. Efter mötet gick vi till graven. Läs mer här

Numera bor Ekerwald i stan. I januari 2009 intervjuade jag honom medan han fortfarande bodde i Lagga. Intervjun finns att läsa här. Vi talade bland annat om Hamas. Sedan dess har jag omvärderat min syn på Hamas och på islamism i allmänhet. Jag hade en mycket naiv syn tidigare. Idag ser jag att Hamas står för en förtryckande och sekteristisk ideologi som snarare stjälper än hjälper den palestinska saken.

Min omprövning har jag försökt förklara i småskriften En opieätares bekännelser som kom ut i augusti 2012. Ekerwald är nämnd. Köp den här

Kommentera

