Jag läste poesi på Antikvariat Hundörat i Stockholm

Hundörat23mars4Antikvariatsbokhandlare Peter Bodén har en liten lokal på Östgötagatan nedanför Mosebacke. Den ska enligt honom vara ”som en godisbutik för allt tryckt materiel från de senaste 500 åren”. Bodén är förutom bokhandlare också lyrikvän. Han och poeten Joar Tiberg har under en period organiserat ett fönsterpoesiprojekt.

Dikterna trycks i ett begränsat antal på fint papper och signeras av poeterna. Så hängs de upp i antikvariatets skyltfönster. Bladen säljs för 20 kr styck. Efter två veckor tas dikterna ner och läggs i en box. Därför har projektet fått namnet ”Boxarupproret”. Boxen är gjord av konstnären och bokbindaren Lars Ericsson.

Lördag den 23 mars var det release för boxen som fått namnet ”Teologi”. Jag läste min dikt ”Statisten på Polacksbacken” som alltså ingår i boxen. Den dikten kommer också att publiceras i boken Skymning öfver Upsala som ges ut till hösten på Björkmans förlag.

Marja-Leena Sillanpää, som är både konstnär och poet, framförde sitt boxbidrag, som bestod av mer än bara en enkel uppläsning. Hon spelade upp kusliga ljud ur en megafon.

Efter de två framförandena fick vi umgås. Flera av boxpoeterna var med, däribland några som jag inte kände till tidigare. Antikvariatet bjöd på vin. Bokförläggaren Jonas Ellerström hälsade på. Han hade med sig ett stort fat god ost.

Hundörat23mars2Jag passade på att sälja två av mina tidigare diktsamlingar, Tregångare (2005) och Faraos förbannelse (2007), för endast 30 kr styck. Jag har egentligen gett ut fyra diktsamlingar, men än är för gammal och en är för dålig.

Boken Skymning öfver Upsala ges alltså ut till hösten på Björkmans förlag. Den kommer att kosta ca 150 kr. Ni kan redan nu sätta in 150 kr på plusgirokonto 548413-4. När boken är färdig skickar jag er ett exemplar. Ange därför namn och adress. Beställ gärna flera! Recensionsexemplar är gratis.

Om tidigare uppläsningar:

Lyckad diktuppläsning i Botaniska trädgården (20/5 2012)

Diktuppläsning i allhelgonatider (1/11 2012)

Idag läste jag dikter i Missionskyrkan (21/3 2013)

6 reaktioner på ”Jag läste poesi på Antikvariat Hundörat i Stockholm

  1. Pingback: Snart debuterar jag som poet | Nya Il Convito

  2. Pingback: Ny diktsamling släpps den 18 september! | Nya Il Convito

  3. Pingback: Den nya diktsamlingen är klar! | Nya Il Convito

  4. Pingback: Boksläpp den 18 september! | Nya Il Convito

  5. Pingback: Boksläppet undanstökat | Nya Il Convito

Kommentera

