Idag läste jag dikter i Missionskyrkan

Missionskyrkan3Idag läste jag nya dikter i Missionskyrkan i Uppsala. Kyrkan är ett mycket vitalt kulturcentrum i staden. Man anordnar debatter, litteratur- cirklar, föreläsningar och konserter. Den senaste tiden har jag varit en flitig deltagare. Förra veckan lyssnade jag till exempel på professor Ninna Edgardh, som talade om feministisk teologi. Den 9 mars uppfördes Matteuspassionen av Bach. Biljetten var för dyr för mig, men en vän som var där blev starkt gripen.

Diktuppläsningen skedde i ett stämningsfullt rum i källaren kallat ”kryptan”. Som jag lovade innan bjöd jag alla mina åhörare på varsin chokladbit. Dessutom sålde jag två av mina tidigare diktsamlingar, Tregångare (2005) och Faraos förbannelse (2007), för endast 30 kr styck.Missionskyrkan. PublikenJag läste nya dikter hämtade ur boken Skymning öfver Upsala, som ges ut till hösten på Björkmans förlag. Jag hann läsa tre dikter på den halvtimme jag hade på mig. (De nya dikterna är ganska långa). ”Min pappa, kung Lear” handlar om min pappa som kom från Kenya till Uppsala som Sida-stipendiat 1966. ”Statisten på Polacksbacken” handlar om en underlig upplevelse i samband med att jag och mina barn tittade på Lasse Åbergs film Repmånad. Den sista dikten jag läste heter ”Klosettpalatset” och handlar om hur jag som mellanstadiekille gjorde inbrott på Hotell Linné på Skolgatan. Den börjar så här:

Det så kallade ”Klosettpalatset” på Skolgatan byggdes 1936.
Det var det första studenthemmet i stan med moderna toaletter.
Idag används huset av Hotell Linné.
Nordisk familjebok förklarar att en vattenklosett
”afser exkrementernas omedelbara bortspolande medelst vatten”.
Den är vidare att ”anse som den mest hygieniska af de anordningar, som afse latrinämnenas aflägsnande.”
Artikeln i NF är illustrerad med en figur.
Man ser hur bäcken, spolcistern och rörsystem sitter ihop.
I flera memoarböcker kan man läsa att när invigningen av det nya studenthemmet
skulle gå av stapeln kom någon lustigkurre på idén
att alla invånare vid ett givet klockslag samtidigt skulle spola i sina klosetter.
Enligt memoarförfattarna blev det översvämning.
Jag har inte kunnat bekräfta det.

Enligt Bernt Jonsson, som arrangerade uppläsningen, slog jag publikrekord. Det var roligt. På bilden ser ni en del av dem som kommit för att lyssna. Ursäkta den dåliga bildkvaliteten.

Boken Skymning öfver Upsala kommer att kosta ca 150 kr. Ni kan redan nu sätta in 150 kr på plusgirokonto 548413-4. När boken är färdig skickar jag er ett exemplar. Ange därför namn och adress. Beställ gärna flera! Recensionsexemplar är gratis.

På lördag (23/3) ska jag läsa poesi på Antikvariat Hundörat i Stockholm. Tid: 16.00. Plats: Östgötagatan 20.

5 reaktioner på ”Idag läste jag dikter i Missionskyrkan

  1. Pingback: Snart debuterar jag som poet | Nya Il Convito

  2. Pingback: Ny diktsamling släpps den 18 september! | Nya Il Convito

  3. Pingback: Den nya diktsamlingen är klar! | Nya Il Convito

  4. Pingback: Boksläpp den 18 september! | Nya Il Convito

  5. Pingback: Boksläppet undanstökat | Nya Il Convito

Kommentera

