”Idag inser jag att jag hade fel”. Artikel i Uppsalatidningen

Göran RosenbergNär jag intervjuades i Upsala Nya Tidning den 15 september 2012 fick jag frågan om vad jag ska göra nu. Jag svarade: ”Säkert är att jag ska skriva, bedriva upplysning och ordna möten om exempelvis antisemitismen. Och jag ska seriöst sätta mig in i Förintelsen.”

I veckans nummer av Uppsalatidningen (7/3 2013) har jag en artikel om Förintelsen under rubriken: ”Idag inser jag att jag hade fel”. Den börjar så här:

”Missionskyrkan på S:t Olofsgatan i Uppsala är förutom kyrka också ett livaktigt kulturcentrum. Jag deltar i den litteraturcirkel som hålls där. Nyligen samtalade vi om Göran Rosenbergs bok Ett kort uppe­håll på vägen från Auschwitz.

Rosenbergs föräldrar, Dawid Rozenberg och Hala Staw, överlevde Förintelsen. De skickades till Auschwitz där människor massavlivades i gaskammare, men förpassas efter några dagar till slavarbeten på andra orter. Först en lastbilsfabrik i Braunschweig och sedan vidare.

Auschwitz var ett helvete, ett ofattbart helvete. Rosenberg återkommer till denna ofattbarhet. Många av dem som överlevde Förintelsen blev inte trodda. Berättelserna var för ofattbara.”

Läs artikeln i sin helhet här

I småskriften En opieätares bekännelser (augusti 2012) tar jag avstånd från alla former av antisemitism och Förintelseförnekelse. Köp den här

En reaktion på ””Idag inser jag att jag hade fel”. Artikel i Uppsalatidningen

  1. Det är en mycket fin och ödmjuk artikel du skrivit, tack för den. Jag håller själv Göran Rosenbergs bok för att vara en av de bättre. Hans förmåga att förena den stora bilden med den personliga erfarenheten är nyckeln till berättelsens styrka.

Kommentera

