Göran Greider, den israeliska muren och min snedtändning

Göran GreiderI den självbiografiska och självkritiska småskriften En opieätares bekännelser (augusti 2012) skriver jag:

”Jag måste erkänna en annan sak. När jag gick ut och proklamerade min ‘antisionism’ visste jag varken vad sionism eller antisionism var för något. Jag kände intutivt för palestinierna men hade inga konkreta kunskaper. En stark upplevelse jag minns var att höra Göran Greider läsa sin dikt om den israeliska separationsmuren i poesirummet på Göteborgs bokmässa.” (s. 23)

Vilket år var det? Jag gissar 2007. Greider läste sin dikt, som har titeln ”Palestina översvämmar världen”, och något hände inom mig. Om jag försöker hitta tillbaka till ursprunget för min ”snedtändning” så var det kanske där, i det mörka poesirummet på Göteborgs bokmässa.

Dikten finns i Katterna kommer in från mörkret (2009) på sidorna 93 till 96. Den publicerades första gången i boken Vi skulle få leva här; om muren i Palestina (2005).

”När jag första gången hörde
om den mur som Israel nu bygger
trodde jag inte det var sant.
Men staten Israel bygger alltså en mur mot det Palestina
som hotar att översvämma världen.”

Det är en oerhört stark och modig dikt som Greider har skrivit. Som lyssnare kände jag hur Palestina svämmade ut ur dikten och in i rummet. ”Palestina når alla, allt”.

Men mitt nyvaknade engagemang för palestiniernas mänskliga rättigheter sammanföll med en ganska mörk period i mitt liv och grumlades av antisemitiskt idégods. För att försöka förklara det oförklarliga, människan är trots allt en till stor del irrationell varelse, gav jag ut den lilla skriften En opieätares bekännelser. Köp den här

Läs:

För Palestina, mot fanatism och ockupation

Jag ber om ursäkt för att ha torgfört antisemitiska idéer

Kommentera

