”… må vi på alla sätt bekämpa antisemitismen …”

Ture NermanI Uppsala Stadsbiblioteks magasin har jag hittat en mycket värdefull liten bok. Det är en antologi sammanställd av skriftställaren Daniel Brick med titeln Mot antisemitismen. Svenska författare uttala sig, utgiven 1943. I inledningen skriver Brick:

”I medvetande om att något mera verkningsfullt måste göras för att bemöta den outtröttliga antisemitiska hatpropaganda, som grasserar även i vårt land, vände jag mig till våra författare, huvudsakligen de skönlitterära, med en vädjan om deras utlåtande om judehatet.”

Tjugofyra författare har lämnat bidrag till denna antologi mot antisemitism, bland dem Alf Ahlberg, Johannes Edfelt, Eyvind Johnson, Harry Martinson och Ture Nerman. Rubriken till detta inlägg är hämtat ur Ture Nermans bidrag, vilket jag återger i sin helhet nedan.

”I den häxkittel av lögn och förfalskning, vartill Mammonshushållningens upplösning har förvandlat vår jord, är antisemitismen en av maktsträvarna medvetet propagerad syndabock – vid sidan av bolsjevismen, marxismen, liberalismen, demokratin, frimurarna. En viss antisemitisk benägenhet, fotad på okunnighet och därmed följande rasfantasier samt vidmakthållen av propaganda, förefinnes säkert latent i oupplysta befolkningslager även under lugnare tider. Men när jorden återvänder – rättare: kommer fram till – ekonomisk ordning med därav följande social, politisk och kulturell ordning, då försvinner förvisso antisemitismen av sig själv, och vi kommer att läsa om dess utsvävningar under 1920-, 1930- och 1940-talen med samma förvåning, som vi har läst om häxprocesserna och tidigare judehysteri.

Under tiden må vi på alla sätt bekämpa antisemitismen som en detalj i det stora barbari, som heter nazismen och som hotar mänsklighetens kultur och alla folks frihet. En fara mot vilken koleran och spanska sjukan är småsaker.

En åtgärd, som borde vara självklar, är en lag mot rashatspropaganda sådan som nu har föreslagits av några kulturpersonligheter i Sveriges riksdag.” (s. 67)

När jag intervjuades i Upsala Nya Tidning den 15 september 2012 fick jag frågan om vad jag ska göra nu. Jag svarade: ”Säkert är att jag ska skriva, bedriva upplysning och ordna möten om exempelvis antisemitismen. Och jag ska seriöst sätta mig in i Förintelsen.”

Det är vad jag håller på med nu. Jag studerar antisemitismen och skall efter förmåga även verka för att upplysa mina medmänniskor om denna andliga sjukdom, ”mot vilken koleran och spanska sjukan är småsaker”.

Om mina uppgörelser med gamla förvillelser kan man läsa i den självbiografiska och självkritiska småskriften En opieätares bekännelser. Köp den här

9 reaktioner på ””… må vi på alla sätt bekämpa antisemitismen …”

  1. DZ

    ”Antisemitismen” finns ej i dagens sinnevärld. De enda som använder sig att begreppet idag är de som, av diverse dunkla skäl, önskar bedriva någon typ av ”kamp” mot densamma och av naturliga skäl blir den kampen ideologisk.

    Visst är ”antisemitismen” en typisk ”andlig sjukdom”. Den drabbar dem, som bedriver ”kamp” mot densamma och ständigt inbillar sig att den skulle finnas i den reella världen.

    Däremot är naturligvis det konkreta judehatet högst reellt och även viktigt att bekämpa i verkligheten.

  2. Vilhelm Karlsson

    Hej! Jag är mycket glad att du kommit fram till dessa insikter. Du har så mycket att tillföra. Det känns som att du ”kommit tillbaka” nu. Jag arbetar som lärare och skulle jättegärna ha dig hos oss som föreläsare.

    1. DZ

      Första meningen gör mig glad. Andra också. Den tredje gör mig ju faktiskt lite misstänksam och den fjärde deprimerad. Det är alltså herr Omars fundamentala missförstånd du kallar för ”insikter”! Vad ska han kunna föreläsa om? Det finns ingen ”antisemitism” i den reella världen av i dag. Den uppträder bara som hjärnspöken hos fanatiska kramare av sionismen och den av sionismen skapade, vämjeliga, apartheidstaten Israel, som för varje dag den existerar utgör ett allt starkare hot mot världsfreden. När ska vi kunna enas för att sätta stopp för detta reella hot i stället för att ägna oss åt att slåss mot hjärnspöken?

      1. Vilhelm Karlsson

        DZ. Det är sådana åsikter som skrämmer mig och som visar att Omar behövs. Han har varit i en avgrund, men tagit sig ur igen. Antisemitismen är ett allvarligt problem. Vi behöver författare och debattörer som Omar som kan tala till ungdomar om detta.

  3. Hej, Vilhelm! Jag ställer gärna upp som föreläsare, men föredrar att man kontaktar mig privat i sådana ärenden. Angående antisemitismen så är jag övertygad om att den är verklig. Jag har nu läst hela antologin ”Mot antisemitismen” med bidrag av flera framstående svenska författare.

  4. Om mitt land blev ockuperat och mitt folk foertryckt av maenniskor som staendigt ogillar ”antisemitismen” hade jag nog funderat paa om det i sjaelva verket inte var naagot positivt, men trots att jag traeffat de som kallar sig ”judar” och trots att de flesta jag traeffat av dem aer roevhaal som stoedjer Israels olagliga ockupation, aer jag inte ”antisemit”, dels foer att ”semiter” inkluderar fler maenniskor aen judarna samt att det finns maanga bra maenniskor med judisk bakgrund. Ex. Noam Chomsky.

  5. DZ

    Kul att läsa en bok från 1940-talet och av den bli övertygad om att det finns saker som är reella i dagens värld. Men än så länge är det ju bara åsikter som ventileras hit och dit. Vore intressant med lite hårda fakta om dagens s k ”antisemitism”. Och jag poängterar än en gång att judehatet är verkligt och behöver angripas och motargumenteras. Men ”antisemitismen” framstår för mig allt tydligare som enbart hjärnspökerier.

    1. DZ

      Beträffande P N ska jag gärna svara på frågan om härledning när du visar dig kumna läsa innantill vad jag skriver. Annars förefaller diskussionen kunna bli tämligen meningslös.

      Beträffande Vilhelm Karlsson undrar jag lite vad som skrämmer dig egentligen? Jag redovisar en åsikt grundad på föreliggande fakta. Du har alla möjligheter i världen att påvisa stt jag har fel och efter det kommer jag givetvis att ändra åsikt. Men var är dina fakta? Du blir väl inte skrämd av hjärnspöken?

Kommentera

