Tidningen Riksdag & Departement tipsar om min bok ”Den syriska tragedin”

Riksdag & DepartmentTidningen Riksdag & Departement ges ut av Sveriges riksdag. I nr 3/2013 (28/1), i spalten ”Lästips”, rekommenderar Ida Westin min bok Den syriska tragedin.

”Poeten Mohamed Omar har själv varit from muslim men tror numera på sekularismen. Den fruktansvärda konflikt som pågår i Syrien sätts i en historisk, religiös och regionpolitisk kontext. Genom återgivning av tongångar i svenska moskéer, försöker han visa hur det till en början folkliga upproret i Syrien har kapats av odemokratiska krafter.”

Enligt min mening behöver det inte finnas någon motsättning mellan ”fromhet” och sekularism. Jag känner många kristna – frikyrkliga, katoliker och svenskkyrkliga – som liksom jag tror på sekularismen. Det går alltså utmärkt att vara from och sekulär på samma gång. Dessutom kan fromhet definieras på olika sätt. Det som till exempel talibanerna anser vara ”fromhet” anser jag vara barbari. Jag har heller aldrig betraktat mig själv som ”from”. Det ordet känns främmande för mitt temperament.

Köp Den syriska tragedin här

Kommentera

