Jag finns även på Twitter

Frödings gravFlera av er känner mig nog från Facebook. Nu finns jag även på Twitter. Jag kallar mig ”Gravdyrkare” eftersom jag alltid har tyckt om att promenera på gamla kyrko- gårdar, helst efter skymningen. Det härrör ur mitt ”gotiska” temperament. Gustav Fröding gick för övrigt bort för exakt 102 år sedan. Den 8 februari 1911 klockan 8:45 på morgonen. I somras vallfärdade jag till skaldens grav, böjde mig ner och kysste den fina urnan, ritad av Carl Eldh. Jag tror att det ligger i människans natur att vårda minnet av de döda. Tyvärr finns det religiösa fundamentalister, en slags arroganta och våldsamma puritaner, som tagit på sig uppgiften att utplåna ”gravdyrkan” från vår jord. I vår tid rör det sig främst om wahhabiter, de som själva kallar sig ”salafiter”, vilka under den s. k. ”arabiska våren” passat på att förstöra gamla fina gravar i bl. a. Tunisien, Libyen och Egypten. Mest känd är nog gravvandalismen i ökenstaden Timbuktu. Inte ens de döda lämnas i fred av dessa Guds domare och bödlar. Jag kallar mig ”gravdyrkare” för att uttrycka min solidaritet med de döda som störs i sin vila, och i förlängningen hela det icke-renläriga kulturarvet överallt på vår jord, som hotas av denna vidriga puritanism. Vi ses på Twitter!

En reaktion på ”Jag finns även på Twitter

  1. Pingback: Alla helgons dag vid Atterboms grav | Nya Il Convito

Kommentera

