Bibliotekstjänst recenserar ”Den syriska tragedin”

Den syriska tragedinMin bok Den syriska tragedin har fått en välvillig och saklig recension i Bibliotekstjänsts katalog. ”Denna debattbok handlar om konflikten i Syrien, särskilt kontrahenterna i inbördeskriget, men också den arabiska våren, Israel och stormakternas intressen i området. Författaren ser den arabiska revolutionen som en tragedi, eftersom den kapats av fundamentalistiska religiösa krafter som undertrycker den sekulära oppositionen”, skriver lektören Kent Lindkvist.

Klargörande: I slutet av sin recension skriver Kent Lindkvist att jag tidigare har varit ”fundamentalist”, men att jag nu tar ”kraftfullt avstånd från islamisk fundamentalism, särskilt den som uppträder i Syrien”.

Det är riktigt att jag under en kort period av mitt liv kallade mig ”islamist”, men jag var aldrig någon ”fundamentalist” om man med detta menar ”bokstavstrogen”. Jag var under denna period alltid medveten om – och bejakade – att texterna kunde tolkas på flera olika sätt. Det var islams esoteriska dimensioner och mystiken som låg mig närmast. Den tänkare som betydde mest för mig var den sufiske filosofen Seyyed Hossein Nasr.

Jag kallade mig ”islamist” eftersom jag ansåg att jag som muslim var politiskt aktiv på ”islams grund”, men min ”islamism” var totalt annorlunda än den bokstavtrogna och rigida fundamentalism som dominerar i den muslimska världen.

Under den perioden som jag kallade mig ”islamist” tog jag kraftfullt avstånd från wahhabismen, som också kallas salafismen, och andra närstående rörelser. Grupper som talibanerna och Al-Qaida räknade jag som mina värsta fiender och som förgörare av allt det vackra och visa i den islamiska traditionen. Jag hade stor respekt för andra religiösa traditioner, särskilt mystiken, och förespråkade ”läran om religionernas transcendenta enhet”.

Det dröjde inte länge förrän jag insåg att ”islamist” var ett missvisande ord som försvårade kommunikationen. Jag tvivlade också på idén om religionen som grund för politiskt engagemang. Idag är jag övertygad sekularist och kan stå för det. Jag förkastar alltså alla former av islamism, både ”hårda” och ”milda”.

Om min uppgörelse med gamla förvillelser kan man läsa i den självbiografiska småskriften En opieätares bekännelser. Köp den här

En reaktion på ”Bibliotekstjänst recenserar ”Den syriska tragedin”

Kommentera

