Nynäshamns-Posten: ”Mohamed Omar gick från islamist till kritisk muslim”

Nynäshamns-PostenFörst var jag kritisk, sedan blev jag mindre kritisk och nu är jag mer kritisk än jag var från början. Så kanske man kan sammanfatta min resa. Idag är jag betydligt mer sekulär än jag var före 2009 då jag utropade mig till ”islamist”. Jag har alltså inte bara återgått till min tidigare position. Mina erfarenheter under denna märkliga period har, tror jag åtminstone, ”flyttat upp” mitt tänkande ett snäpp. Söndagen den 27 denna månad besökte jag biblioteket i Nynäshamn för att försöka förklara hur jag ser på saker och ting idag, särskilt religion och politik, och hur mitt seende förändrats. En journalist från Nynäshamns-Posten var där och lyssnade. Idag (29/1) publicerade tidningen en rapport från mitt framträdande.

”Mohamed Omar gick från islamist till kritisk muslim”

Poeten och före detta islamisten Mohamed Omar bjöds in till samtal av Tankesmedjan Nynäshamn i söndags. I biblioteket i Folkets hus berättade han om hur han i dag ser på islam.

Mohamed Omar är en poet och skribent som väckte starka reaktioner 2009 när han genom en artikel i Aftonbladet [Expressen] kom ut som islamist. Men förra året gav han ut boken En opieätares bekännelser där han tar avstånd från alla sina tidigare åsikter och ber om ursäkt för de antisemitiska utspel han har gjort.

Det var bland annat om islam i Sverige och om den arabiska våren som Mohamed Omar talade i biblioteket i söndags på initiativ av Tankesmedjan Nynäshamn.

I dag är Mohamed Omar starkt kritisk till islamismen och förespråkar sekularitet. Han ser den arabiska våren som ett misslyckande eftersom att det är de islamistiska krafterna som vinner, än så länge.

Men han är ändå hoppfull om framtiden. Han människor alltid strävar efter utveckling och ett bättre liv och att det bara kan komma genom demokrati och sekularisering.

– Vad tror du om islams utveckling i Sverige och när får vi en moské i Nynäshamn? frågade en av åhörarna.

– Jag tror att islam i Sverige måste bli mer progressiv, mer demokratisk och öppnare. Det intellektuella klimatet i moskéerna i dag är väldigt, väldigt deprimerande, sa Mohamed Omar och menade att de som bestämmer i moskéerna är odemokratiska och intoleranta.

Han poängterade dock tydligt att han inte talade om muslimer generellt utan just om de som styr i moskéerna. Han tycker sig se att allt fler muslimer i Sverige vänder sig emot oviljan till utveckling. Han spår en framtid där flera tolkningar av islam kommer att rymmas.

Anna Nilsson

NOT: Om min uppgörelse med islamismen kan man läsa i den självbiografiska och självkritiska småskriften En opieätares bekännelser. Köp den här

En reaktion på ”Nynäshamns-Posten: ”Mohamed Omar gick från islamist till kritisk muslim”

Kommentera

