”Därför lämnade jag islamismen”. Jag talar på biblioteket i Nynäshamn

När man hör ordet ”islamism” leder tankarna till arga talibaner. Den islamism som jag trodde mig omfatta från och med årsskiftet 2008-2009 hade dock ingenting med talibaner eller Al-Qaida eller liknande grupper att göra. Sådana barbarer betraktade jag som fiender. Jag kallade dem ”steningsislamister”, ”obskurantister” och ”fanatiker”. Jag föreställde mig en demokratisk, kultiverad islamism med sufismen, islams mystik, i centrum. Jag var inte heller ”islamist” i tre år, trots att det dröjde till hösten 2012 innan jag tillkännagav min nya riktning. Redan efter några veckor började jag tvivla på om ”islamism” verkligen var en så god idé. Ordet i sig var också problematiskt. Det försvårade kommunikationen. Men det tog tid att erkänna mitt misstag. Jag var för stolt. I stället försökte jag omtolka min egen islamism ända tills det bara blev onödigt och löjligt att kalla sig islamist eftersom innehållet var borta. Idag vågar jag säga att jag förkastar alla former av islamism, oavsett om den är ”hård” eller ”mild”. Jag tror på sekularismen. Jag är dock fortfarande muslim. Söndagen den 27 januari kommer jag att tala om min resa på biblioteket i Nynäshamn. Arrangör: Tankesmedjan Nynäshamn. Läs mer om evenemanget här. Om min uppgörelse med islamismen – och en del annat – kan man läsa i den självbiografiska småskriften En opieätares bekännelser. Köp den här

En reaktion på ””Därför lämnade jag islamismen”. Jag talar på biblioteket i Nynäshamn

  1. KO

    Antagligen var det den fanatiska tonen som skrämde dig och gjorde att du sökte dig till sekulärismen. Som för övrigt är väldigt tolerant mot utveckling och fritt tänkande till skillnad från den fanatiska inriktningen.

Kommentera

