”Den okända islamismen”. Jag talade på Örebro universitet (2011)

IMG_2078Den 29 mars 2011 föreläste jag på Örebro universitet. Rubriken var ”Den okända islamismen”. Arrangör var Utrikespolitiska föreningen.

Jag förklarade att islamismen är en heterogen rörelse och att min uppfattning av islamismen, som jag omfamnade då (inte nu), var helt annorlunda än den islamism som förknippas med talibanerna eller Al-Qaida, grupper som jag alltid har kritiserat och tagit starkt avstånd ifrån.

Jag sade vidare att jag föreställde mig en demokratisk islamism med stor tolerans för olika tolkningar av islam och för andra religioner. För mig var, och är, sufismen eller den islamiska mystiken den mest attraktiva delen av den islamiska traditionen. Den vidriga självmordsattacken i Stockholm julen 2010 berördes också. Jag återgav innehållet i en artikel som jag publicerat på nätet strax efter händelsen, i vilken jag i otvetydiga ordalag fördömde terrordådet.

Det året gick Örebro universitets demokratipris till Utrikespolitiska föreningen. På bilden syns jag och Arvid Vikman, föreningens ordförande, som studerar statsvetenskap vid universitet. Utrikespolitiska föreningen är väl värd sitt demokratipris. Före mig har de bjudit in flera andra kontroversiella personligheter och har på så sätt bidragit till att främja yttrandefriheten och det civiliserade samtalet i Sverige.

Vikman visade sig vara en intelligent, trevlig och artig ung man. Av Utrikespolitiska föreningen och övriga studenter vid universitetet bemöttes jag med respekt och nyfikenhet. Jag hade en stimulerande dialog med studenterna under frågestunden som varade i omkring en timme.

Sedan 2012 tar jag avstånd från alla former av islamism, både de ”hårda” och de ”milda” varianterna, och bekänner mig till sekularismen. Jag är övertygad om att man kan vara både muslim och sekularist. Om min uppgörelse med islamistiska förvillelser kan man läsa i småskriften En opieätares bekännelser. Köp den genom att sätta in 80 kr pg-konto 548413-4. Ange namn och adress. Porto ingår.

Läs om föreläsningen på Utrikespolitiska föreningens hemsida här

Läs mer om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

