Provies och teosofin

När allting var i rörelseKopplingar mellan esoterism/ockultism/nyandlighet och politisk radikalism är något som intresserar mig. I historieprofessorn Kjell Östbergs bok 1968 när allting var i rörelse. Sextiotalsradikaliseringen och de sociala rörelserna (2002) hittar jag ett stycke om de s k ”provies” och deras koppling till teosofin.

”Hösten 1966 spred några ungdomar ett flygblad med följande ingress:

‘PROVOkativa anarkister och kommunister, beatniks, mods, studenter, konstnärer, fredsaktivister, raggare, bråkmakare, tattare, fängelsekunder, helgon, trollkarlar, marsmänniskor, charlataner, filosofer, pestsmittade, knarkare, hovmästare, happeners, vegetarianer, syndikalister, sängvätare, uppviglare, marionetter, småskollärare, säkerhetspoliser, alla som vägrar att klättra på socialstegen, och som tror på ett samhälle byggt på inbördes hjälp. Låt oss organisera happenings …’

Resultatet av uppropet blev att ett 50-tal ungdomar bildade Provierörelsen, en grupp som med stort medialt genomslag bidrog till att föra ut den politiska opinionsbildningen på gatorna. Den verkade under knappt ett år innan den stilenligt gick ur tiden med ett värdigt begravningståg genom Stockholm hösten 1967, för att inte riskera att själv förstenas. En viktig inspirationskälla var de holländska Provos, som verkade vid samma tid. Initiativtagarna kom från den anarkosyndikalistiska miljön, som försökte hitta former för en förnyelse av den allt mer ålderstigna syndikalismen, och det första mötet hölls också i SAC:s lokaler. Nu visade det sig att den grupp som samlats var betydligt mer heterogen, och med de egna grundarnas ord, var alltför anarkistisk för att kalla sig för något, till och med anarkister. Bl. a. fanns ett inflytande från teosofin, flera av de ledande aktivisterna var samtidigt med i Teosofiska ungdomsgruppen, TUG. Provies verksamhet reflekterar väl det som utgjorde ungdomsradikaliseringens kärnfrågor: solidariteten med tredje världen, protesten mot konsumtionssamhället, miljöförstöringen osv. På Provies program stod allt från avskaffande av engångsglas och förbud mot boxning och värnplikt till fria 25-öringar för toalettbesökare, obligatorisk upptagning av liftare och slottets omvandling till ungdomshärbärge.” (s. 90-91)

Läs:

Håkan Blomqvist: ”Teosofi och vänsteresoterik”

Hinke Bergegren, August Strindberg och teosofin

Den originelle radikalen A. F. Åkerberg

Anteckning rörande höger- och vänsteresoterism

Aase Fridegård berättar om sin pappa

Hammaren och månskäran (Torbjörn Säfve, sufism, radikalism)

Annonser

En reaktion på ”Provies och teosofin

  1. Samma teosofiska ungdomsgrupp hörde till de tongivande i de första försöken att organiseringa en global miljörörelse. Bland annat var det de som tog initiativet till folkrörelseaktiviteter under FNs miljökonferens i Stockholm 1972 – se http://www.folkrorelser.org/inenglish/stockholm72.html

    Dessvärre utnyttjades inte tillfället – bland annat beroende på sekterism från vänstern som inte kunde tåla att andra än dom själva hade globala kontakter. Inför obegripliga beskyllningar kors och tvärs mellan de två grupperna drog sig den breda, icke-ideologiska miljörörelsen tillbaka i förvirring och rörelseorganiseringen fördröjdes flera år.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s