International Club på Rackarbergsgatan 10

International ClubMin diktsamling under arbete, som bär titeln Skymning över Upsala, kräver en del research. Därför besöker jag Carolina Rediviva ganska ofta. Jag läser framför allt om mina föräldrars studietid i Uppsala kring 1968. Min pappa kom till Uppsala i juni 1966 som Sida-stipendiat för att läsa marklära. Den första tiden bodde han på de så kallade Blåsenhus-barackerna på Villavägen, sedan flyttade han till Snerikes nations studentkorridorer på Karlsrogatan. Pappa var medlem i African Students Association som någon eller några dagar i veckan höll till på International Club på Rackarbergsgatan 10. I studenternas tidning Ergo 15/1966 hittar jag en interiörbild från klubben i en debattartikel med rubriken ”Quo vadis”. Artikeln är skriven av en missnöjd östeuropeisk student. Jag har redan smygstartat genom att läsa dikter ur den kommande diktsamlingen Skymning över Upsala i Botaniska trädgården här och här, på Walmstedtska gården här och på bokhandeln Röda stjärnan här.

Läs:

Mamma och pappa 1968

Stokely Carmichael talade i universitetsaulan

Kommentera

