Kjell Erikssons självbiografi. Uppsalapoesi

Deckarförfattaren Kjell Eriksson är liksom jag född och uppvuxen i Uppsala. Jag har just läst hans självbiografiska anteckningar, Simma i mörker. En självbiografisk klassresa (2012). Han berättar om den delade staden – arbetarkvarteren öster om ån och akademikerkvarteren väster om ån. Själv bär jag den splittringen inom mig. Jag är född i ett akademikerhem, men det låg på ”fel sida om ån”, långt ifrån professorsvillorna i Kåbo. Jag har aldrig läst på universitet och har haft många så kallade okvalificerade arbeten. Visserligen hade jag som yngling olika praktiktjänster på Teologiska institutionen, Svenska institutet för Missions- forskning och Carolina Rediviva som gav mig insyn i de akademiska miljöerna. Jag har dessutom alltid varit omgiven om vänner och bekanta som läser eller undervisar eller forskar. Under några år försörjde jag mig på att föreläsa och skriva artiklar och så vidare. Jag rör mig ständigt över gränsen, men hör inte riktigt hemma någonstans. Eriksson skriver också om skillnaden mellan stad och land. Det är något jag tänkt på själv, som uppsalabo känner man sig inte som upplänning. Uppsala är något helt annat än Uppland. ”Stan är författartät”, konstaterar Eriksson. ”Det står minst en missförstådd poet i varje gathörn …” (s. 85) Letar man efter antologier med uppsaladikt på biblioteket hittar man mest dikter från väster om ån, det som Eriksson kallar ”det fina Uppsala”. Det finns också poesi som skildrar livet och tankarna i ”det fula Uppsala”, det vill säga arbetarnas Uppsala, men den är inte lika vanlig och den räknas inte heller som ”uppsalapoesi” på samma självklara sätt. Den är inte upsaliensisk.

Kommentera

