Hinke Bergegren, August Strindberg och teosofien

Ni som följer min blogg vet att jag intresserar mig för olika slags kopplingar mellan ockultism och politisk radikalism. Någon jag brukar tjata om är ju konstnären Ivan Aguéli som var både ockultist och politiskt radikal. Idag läste jag en liten biografi över Hinke Bergegren, författad av Waldemar Bernhard och utgiven 1950 på Folket i bilds förlag. På ett ställe i boken nämns teosofin.

I november 1887 planerar nämligen Hinke att ge ut en skriftserie i allmänbildande ämnen för masspridning bland arbetarna. Häftena skulle kosta 10 öre. Han skriver om sina planer till August Strindberg och ber honom medverka. Redan bestämda häften var Om anarkismen av Krapotkin, Teosofien av A. F. Åkerberg och Sjukdomarnas betydelse för äktenskapet av dr Berger.

På detta svarar Strindberg från Klampenborg den 18 januari 1888. ”Herr H. Bergegren. Till svar å Eder ärade skrivelse vill jag meddela att företaget skulle lockat mig om Krapotkins Anarkism kommit ensam utan Charlatanskan Blavatsky’s och lurades teosofi. Jag, som sett hela äventyrets uppkomst och skrivit om det i Neue Freie Presse, vill inte vara med om att göra propaganda för omenstruerade blåstrumpor, på andra villkor än att jag får skriva om Qvinnofrågan enligt evolutionsfilosofien, d. ä. enl. den världsåskådning, som hemligen eller öppet, är alla framstegsmäns. Vill Ni veta mina meningar om teosoferna så låna ett manuskript av Claes Looström, av vilket han äger dublett, och som kallas Genvägen. Under avvaktan på vidare meddelande, Högaktningsfullt August Strindberg.”

Hinke svarar, att han är tacksam för en skrift i Kvinnofrågan. Han tycker också illa om teosoferna, men anser ej att en saklig framställning bör bli någon propaganda. Bernhard avslutar: ”Det var ett mycket gott uppslag Hinke kom med, men inget genomfördes. Om nu uppslaget var Hinkes? 1888 startar nämligen Verdandi sin skriftserie, små häften till ett pris av 10 öre”.

Läs:

Anteckning rörande höger- och vänsteresoterism

Karmaternas svarta fana

3 reaktioner på ”Hinke Bergegren, August Strindberg och teosofien

  1. Pingback: Den originelle radikalen A. F. Åkerberg | Nya Il Convito

Kommentera

