Jag blir intervjuad av Tidningen Dagen

I augusti i år gav jag ut småskriften En opieätares bekännelser, i vilken jag tar avstånd från alla varianter av islamism och ber om ursäkt för tidigare antisemitiska övertramp. Det var många som ville intervjua mig efter boksläppet för att ta reda på hur jag tänkte. Senast pratade jag kulturredaktören på den kristna, borgerliga tidningen Dagen. Intervjun publicerades idag under rubriken ”Mohamed Omar ber judiska folket om ursäkt”.

Ja, jag ber om ursäkt för att jag uttalat mig på ett antisemitiskt sätt, att jag inte upprätthöll gränsen mellan Israelkritik och antisemitism och för att jag ifrågasatte Förintelsen. Men jag ber också palestinierna om ursäkt för att jag skadat deras kamp mot Israels inhumana ockupationspolitik. Antisemitismen är inte bara omoralisk. Den skadar också palestiniernas sak. Som jag säger i mitt samtal med Dagen. Jag är muslim, men jag tror på en modern nytolkning av islam. Det finns inte, och har aldrig funnits, en homogen islam. Jag känner en stark kärlek till sufiska kättare. Jag anser också att religionen ska skiljas från staten. Här är några citat ur artikeln:

”Mohamed Omar är den muslimske poeten och debattören som länge var medias gunstling. Han satt i morgonsoffor och skrev böcker om religionsdialog. Men 2009 gick han plötsligt ut som islamist. Nu, tre år senare, tar han tillbaka allt och ber det judiska folket om ursäkt i en ny bok. Vad var det egentligen som hände?

Mohamed Omars historia är en historia om en poet. Men den är också en historia om en muslimsk intellektuell i ett sekulariserat västerländsk land. En av dem som ofta kommit till tals i debatter och morgonsoffor, en som kan skriva och uttrycka sig. Det finns inte så många av dem.”

”Vi möts i Uppsala, studentstaden där han bor. Kaféet där vi ses har gammaldags stolar och spetsgardiner och är Mohameds stamfik, det är här han träffar sina vänner.”

Läs hela artikeln här

Du kan beställa En opieätares bekännelser direkt av författaren genom att sätta in 72 kr (60 kr för boken, 12 kr för porto) på pg-konto 548413-4. Ange namn och adress.

Läs tidigare intervjuer i:

Uppsala Fria Tidning

Upsala Nya Tidning

Uppsalatidningen

Tidningen Kulturen

SVT Kulturnyheterna

Nordegren och Epstein i P1

En reaktion på ”Jag blir intervjuad av Tidningen Dagen

  1. Herman von Rescht

    Jacob klagar över att jag inte belägger mitt påstående om ”ursäkt till judarna” med fakta. Well, här är en som jag fiskade upp när jag hälsade på Expo …

    http://expoidag.blogspot.se/2012/09/fragor-om-mohammed-omars-avbon.html

    som i sin tur hänvisade till Helsingborgs Dagblad

    http://hd.se/kultur/2012/09/05/ursakter-laker-inte/

    Expo och HD (högsta domstol?) erkänner bekännelserna i skriften som en ursäkt, men en dålig sådan. Men ursäkter är det, enligt dessa.

    Vidare går EXPO något längre (än judefrågor och sånt som skadar palestiniernas sak) och ställer andra mer besvärande frågor, typ:

    Stödjer han fortfarande regimen i Iran?
    När Omar säger ”sionismen”, vad menar han då?
    Hur ser han på sin roll i den allt mer inflammerade sekteristiska konflikten mellan Shia och Sunni, som han nu tycks ägna mer och mer energi åt?

    Vi vet att antisemitismen är lika central i den iranska regimens tankevärld och att den iranska regimens politik har visat sig mycket skadlig för palestiniernas sak. Det är bara regimerna i USA och Iran som jämte sionistregimen i Israel som är benhårda motståndare till bildande och erkännande av en palestinsk stat. Ingen stat har varit aktiv i att splittra i de palestinska leden och hindra en politisk lösning mellan Hamas och PLO. Nu har Hamas hoppat i säng med Qatar och lämnat det radikala lägret för det arabkonservativa lägret. Hamas lovprisar Turkiet och Qatar på ett sätt som de aldrig gjorde mot Khamenei, inte ens under sötebrödsdagarna där grova pengar ur den iranska statskassan transfererades rakt in i Hamaspamparnas fickor och bankkonton.

    I ett hav av sionist-ödlor

    Det är sannerligen inte lätt att hålla sig rent man framhärdar i att simma i ett äckligt träsk. Framför allt blir det inte lika lätt att avgöra vad som är sionism och vilka som är sionister, när man ständigt försöker positionera sig mellan sionist-ödlorna Sionistjudar i Israel, Shia-islamister Iran och Sunniislamister i arabvärlden. Dessa tre är bara tre skallar tillhörande en och samma hydra. Man kan naturligtvis inbilla sig att det går att sitta på ena skallen för att hugga av en annan. Men det är lättare att ge sig på halsen. Sen vet jag inte om det är bra för palestinafrågan. Också palestinier hattar runt och inbillar sig en massa saker. Utan framgång.

Kommentera

