Jag blir intervjuad av Upsala Nya Tidning

Idag publicerar Upsala Nya Tidning en på många sätt märklig intervju. Jag tror att resultatet delvis beror på det mentala avståndet mellan mig själv och intervjuaren Niklas Skeri. Han har haft det svårt att tränga in i min tankevärld, och jag klandrar honom inte. Det skulle ha krävts en hel del läsning, som man inte har tid med som nyhetsjournalist. Hela intervjun genomsyras av det främlingskap och den osäkerhet han upplever inför sin intervjuperson. Han tar till exempel skämtet med att kalla min kompis för ”sekreterare” på bokstavligt allvar. Läs intervjun här. I den efterföljande kommentaren, ”Kan vi lita på Omar!”, kopplar kulturredaktören Lisa Irenius på ett fullständigt surrealistiskt vis ihop min tidigare intellektuella och sufiska islamism med ambassadbrännarna i Libyen och Egypten! Det är uppenbart att hon inte har läst någon av de otaliga fundamentalismkritiska artiklar som jag sprutat omkring mig på nätet de senaste två åren. Men, men. Det kunde ha varit värre. Och det kommer att bli bättre, det är jag fullkomligt  övertygad om. Saker och ting kommer att klarna. Den förvirring som intervjuaren och kulturredaktören ger uttryck för är delvis mitt fel. Jag avvek från mallen. En sista tanke: ibland känns det som att jag inte så mycket ber om ursäkt för vad jag själv sagt och gjort, som för en bild av mig, skapad av andra.

11 reaktioner på ”Jag blir intervjuad av Upsala Nya Tidning

  1. Pingback: Jag blir intervjuad av Uppsalatidningen « Nya Il Convito

  2. Pingback: Jag blir intervjuad av Uppsala Fria Tidning « Nya Il Convito

  3. Pingback: Jag blir intervjuad i Tidningen Dagen « Nya Il Convito

  4. Pingback: ”Att ifrågasätta Förintelsen är lika dumt som att påstå att jorden är platt” « Nya Il Convito

  5. Pingback: ”… må vi på alla sätt bekämpa antisemitismen …” « Nya Il Convito

  6. Pingback: Johannes Edfelt: ”Det förföljda folket” « Nya Il Convito

  7. Pingback: Eyvind Johnson: ”I judefrågan” « Nya Il Convito

  8. Pingback: Alf Ahlberg om plikten att motarbeta antisemitismen « Nya Il Convito

  9. Pingback: Antisemitiska konspirationsteorier | Nya Il Convito

  10. Pingback: ”Idag inser jag att jag hade fel”. Artikel i Uppsalatidningen | Nya Il Convito

Kommentera

