Romanska bågars syster

När jag halvförstrött satt och läste i en samlingsvolym med dikter ur Östen Sjöstrands (1925-2006) produktion gjorde jag en upptäckt. Alla har väl hört talas om Tomas Tranströmers dikt ”Romanska bågar” som ingår i diktsamlingen För levande och döda (1989). Jag fann idag en dikt av Sjöstrand som är ganska lik den. Dikten heter ”Återkomst i en främmande stad” och finns i samlingen I vattumannens tecken (1967). I både den och i ”Romanska bågar” är diktjaget en turist som besöker en helig plats, förändras, kommer ut och ser människorna i sin omgivning på ett nytt sätt. Hade Tranströmer läst den? Det vet jag inte. ”Romanska bågar” har säkert fler systrar som jag inte kommer på just nu. Sjöstrand konverterade till den katolska kyrkan och var influerad av kristen mystik. Det var som bekant också Tranströmer, fast dunklare, inte lika uttalat. Sjöstrand är, tycker jag, en mycket svagare poet än Tranströmer. Hans dikter är spretiga och okoncentrerade och undanglidande på något vis. Han var redaktör för tidskriften Artes och satt i Svenska akademien. Jag publicerar båda dikterna nedan så får ni själva avgöra om – och i så fall hur – ni tycker att de liknar varandra.

Återkomst i en främmande stad

Jag banade mig väg genom trängseln på Istiklal Caddesi.
I ett skyltfönster visade några färggranna dockor Mohammed Erövrarens
genombrott av muren, i ett annat höjde heroiska gestalter
en segerkrans till minnet av Gallipoli.

Ute på körbanan ropade folk in i dolmusbilarna som ryckvis rörde sig framåt.
Det var sent, alla ville hem.
Innanför de högra grindarna till Galataseraj tvekade ännu buskarna
i den kyliga Bosporenvinden.

Invanda stråkvägar, tillfälligheter: en osynlig stad dold i en synlig.
Var det här den första gången öppnade sig i labyrinten?
Jag minns en man som bad om ursäkt – på franska – för att han råkat knuffa till mig.
Postkontoret mittemot där människor skyndade in och ut …

Jag skyndade vidare. Förbi S. Maria dei Draperis, där ljusen även denna dag brann inför den bild som skonats i så många eldsvådor och jordskred. Förbi de gamla europeiska ambassadbyggnaderna. Förbi Sovjetlegationen, fotona av astronauter och muslimledare. Jag tänkte – på småbåtarna vid Galatabron, på händerna som sträckte sig med den halstrade fisken upp mot broräcket, de dova, höga uggletjuten från de gulvita färjorna. Den tunga, skymmande kolröken …

Jag minns att jag i strömmen av människor, på Peras gamla huvudgata, plötsligt fångade några glödande flagor, några minnesfragment, en snäcka, en grotta – en grotta där väggarna rörde sig som hos ett levande väsen: de första bilderna som varslade labyrintens utgång …

Jag hejdade mig utanför Tünel, funicolaren ned till Galatabron. Passerade hållplatsen för de röda bussarna. Gick, därbredvid, in på polisstationen, in på gården. Mörka silhuetter av gravvårdar, cypresser – och Ariadnes återfunna tråd.

Där, på de dansande dervischernas gård, återfann jag väggen mot den bild, som fastän ständigt upphävd, förintad, förvanskad, fördriven – förödd av jordskred och eldslågor, ändå alltid vill bli till: i den personliggörande kärleken.

När jag kom ut på Peras huvudgata, började jag i den overkliga människoströmmen urskilja några ansikten.

Romanska bågar

Inne i den väldiga romanska kyrkan
trängdes turisterna i halvmörkret.
Valv gapade bakom valv och ingen överblick.
Några ljuslågor fladdrade.
En ängel utan ansikte omfamnade mig
och viskade genom hela kroppen:
”Skäms inte för att du är människa, var stolt!
Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt.
Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.”
Jag var blind av tårar
och föstes ut på den solsjudande
piazzan tillsammans med Mr och Mrs Jones,
Herr Tanaka och Signora Sabatini,
och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt.

Läs:

Grattis, Tomas! (12/10 2011)

2 reaktioner på ”Romanska bågars syster

  1. Pingback: Zdenko Fibich. En dikt | Nya Il Convito

Kommentera

