Strindberg 2012. Samtal med Amanda Setterwall Klingert

Tillsammans med väninnan Driva Leyonmarck startade Amanda bloggen ”Strindberg 2012” i januari i år. Syftet var att fortlöpande kommentera Strindbergsåret och väcka intresse för hans verk.

I tisdags träffade jag Amanda på café Ofvandahl för att prata om bloggen. Jag sätter mig först i det innersta rummet för att vänta på min intervjuperson. Men rummet är fullt av getingar så jag får flytta till ett annat. ”Det är massor av getingar här”, säger jag till en annan fikagäst i blå träningsoverall som äter en macka och läser tidningen. ”Inte bara här”, säger han, ”över hela stan”.

Staden har invaderats av getingar, tänker jag. Dörrpinglan ljuder och Amanda stiger in. Hon sätter sig ner i soffan som sjunker ner så att hon knappt syns. ”Möblerna verkar vara från Strindbergs tid”, säger hon och byter plats till en stol. Jag sätter på min inspelningsapparat och inleder konversationen.

”När började du intressera dig för Strindberg?” Det var på högstadiet, berättar Amanda. Skolan introducerade henne för Hemsöborna. Men det först när hon läste Röda rummet som hon kände att hon på ett personligt plan upptäckte Strindberg. ”Det var radikalismen som tilltalade mig”, säger hon. Senare har hon upptäckt andra sidor.

Jag frågor om Strindberg och Uppsala och ur sin väska tar hon fram ett särtryck av Från Fjärdingen och Svartbäcken, novellsamlingen från 1877 som skildrar studenttillvaron. ”Då får låna den”, säger Amanda.

Strindberg misslyckades med sina studier. Han utvecklade också ett hat mot universitet. ”Visst bodde Strindberg i det här huset som student?” frågar jag. ”Ja, han bodde på flera ställen i Uppsala, bland annat här”.

Amanda säger att hon avskyr skvallret om Strindbergs äktenskapsliv. Hon vill mycket hellre tala om andra saker. Hon ser honom också som en ingång till 1800-talet, en epok vars estetik fascinerar henne. ”Den tidiga industrialismen”, säger jag, ”Eiffeltornet …”. Hennes ögon glittrar förtjust. ”Mm … och kläderna, hattarna och kråsen”.

Amanda och Driva har planer på att efter jubileumsåret starta en ny blogg med 1800-talet som tema. Den kommer att bli spännande att följa. Driva studerar konstvetenskap och Amanda litteraturvetenskap, vilket innebär att de kompletterar varandra på ett bra sätt och kan fånga in epokens stämningar.

”Jag funderar ibland på om jag inte är en reinkarnation av en 1800-talsmänniska”, säger jag. Så långt vill inte Amanda gå. Jag vet inte heller, det är bara en känsla jag har. Med detta har vi kommit in på ockultismen.

På bloggen har Driva skrivit om radioprogrammet Nya vågen som i ett avsnitt diskuterade Strindbergs Ockulta dagbok. Man talade om de märkliga händelser som drabbar somliga människor med strindbergsanknytning. Manus som försvinner, spelkort på gatan, allmänna spökerier.

När vi avslutat vår fika promenerar jag till den parkeringsplats vid Katedralskolan där jag ställt min bil. Den startar inte. Jag blir desperat och får ringa bärgningen. Det kostar 1500 kr att bärga bilen till verkstaden i Gottsunda. När jag väl kommer hem och sätter mig ner vid datorn för att lyssna till inspelningen av intervjun med Amanda upptäcker jag att filen har försvunnit. Den finns inte.

Viktigt meddelande! Amanda kommer att föreläsa om någon aspekt av Strindbergs liv och verk för kulturföreningen Collegium curiosorum. Dessutom planerar vi en utflykt till Blå tornet. Håll utkik i kalendern!

8 reaktioner på ”Strindberg 2012. Samtal med Amanda Setterwall Klingert

  1. Isse

    Strindberg är en ständigt återkommande person i din värld Omar. Jag har dock endast ytligt bekantat mig med honom, då jag redan på högstadiet förstog att han var ”rasist” och ”jude­hatare”. Detta skall ju inte frånta honom hans författarskap. Kan du upplysa oss om sanningshalten i detta?

  2. Pingback: Uppsala, kulturnatten, framtiden « strindberg2012

Kommentera

