Kulturnytt: ”Mohamed Omar gör avbön i bekännelseskrift”

Radioprogrammet Kulturnytt rapporterar idag om den nya småskriften En opieätares bekännelser. Reportern Naila Saleem menar att det kan dröja länge innan jag har återskapat det förtroende jag en gång åtnjöt. Det är nog riktigt. Men framför allt gör jag detta för min egen skull, som ett bokslut för att kunna gå vidare. Det gläder mig förstås om andra tror på mig.

”Minns ni Mohamed Omar? Framgångsrik poet, chefredaktör för tidningen Minaret och länge en moderat muslimsk röst som motsatte sig extremism.Fram till 2009 då han i en debattartikel i Expressen gjorde helt om och kom ut som radikal islamist. Ett utspel som följdes av en rad antisemitiska uttalanden och ett revisionstiskt ifrågasättande av förintelsen. Omar blev snart persona non grata i det officiella mediesverige men drev sin teser på bloggar och hemsidor. Nu gör dock Mohamed Omar avbön och ber om ursäkt. I går landade en bekännelseskrift på Kulturnytts bord.

Mohamed Omar skriver 33 sidor självutlämnade text om sin resa ner i islamismen. Han liknar det vid en missbrukares snedtändning. Han skyller på utanförskap, okunskap och allmänt högmod. Pressen blev för stor och han ” tog sin tillflykt till religionens bitterljuva opium”. Idag vill han inte längre stå för sina islamistiska åsikter. Tidigare i sommar bad han på Newsmill om ursäkt för sina antisemtiska utspel som han skrev hade skadat palestiniernas sak. Samma palestinier för vars skull han en gång blev islamist.

Och i nya skriften En opieätares bekännelse beskriver han också hur muslimska och palestinska vänner tagit avstånd från hans åsikter.

Så sent som i maj förnekade Mohamed Omar dock fortfarande förintelsen på sin egen blogg. Och efter sina tidigare åsiktsbyten och många år av  hätska utspel så kan Omar fortfarande ha en lång väg att vandra innan förtroendet han en gång åtnjöt kan börja återskapas.”

Lyssna på inslaget här

NOT: Reportern nämner att jag skall ha förnekat Förintelsen på min blogg i maj i år. Det är inget jag känner igen.

Du kan beställa småskriften genom att sätta in 72 kr (60 kr för skriften, 12 kr för porto) på pg-konto 548413-4. Ange namn och adress. Bor du i Uppsala kan du spara portopengarna och köpa den direkt på Drottninggatans bokhandel, Drottninggatan 7.

En reaktion på ”Kulturnytt: ”Mohamed Omar gör avbön i bekännelseskrift”

Kommentera

