En märklig sak på Riddartorget

Igår kväll (22/8) när jag var ute och körde i min taxi (mitt borgerliga jag arbetar som taxichaufför) upptäckte jag en märklig sak på Riddartorget. Någon hade satt upp en affisch med reklam för min nya bok. Det verkar gå ett litterärt intresserat spöke genom Uppsala …

Den lilla skriften heter En opieätares bekännelser och skildrar opiets – i dess olika former – förbannelser och välsignelser. Jag har förstås stulit titeln från Thomas De Quinceyes klassiker En engelsk opieätares bekännelser (1822).

I bakgrunden skymtar Värmlands nation. Huset invigdes den 11 oktober 1930. Arkitekten var Ragnar Östberg, som även ritat Stockholms Stadshus (och renoverat Uppsala slott). Ärkebiskop Nathan Söderblom, en av konstnären Ivan Aguélis mecenater, invigningstalade.

Eftersom det är Strindbergår i år kan det vara passande att citera en anekdot om hur Strindberg siktades på Riddartorget en dag i början av förra seklet:

“Litteraturdocenten Johan Mortensen, en god vän från Lundaåren på 1890-talet, råkade se honom vid Riddartorget i Uppsala en dag i början av seklet. Han var tankfull och Mortensen förstod att han kanske ville vara ensam. Möjligen var han i staden för att besöka sin syster Elisabeth på hospitalet, har Walter A Berendsohn framkastat (1953). Det finns också en hel del belägg för att diktaren vid livskriser uppsökte platser, där han tidigare bott.” (Alice Rasmussen, Strindbergs hem och vistelseorter i Norden, 1996, s. 96)

Boken är på tryck och kommer att vara klar vilken stund som helst. Du kan beställa ett exemplar genom att sätta in 72 kr (60 kr för boken, 12 kr för porto) på pg-konto 548413-4. Ange namn och adress. Ni kan även mejla mig på mohamed-omar [at] hotmail.se

För utgivningen står Aguéli förlag, en del av Collegium curiosorum verksamhet.

Kommentera

