Annika Borg, Helle Klein och den antisemitiske syndaren

Efter Uppdrag gransknings avslöjande reportage om den så kallade ”familjerådgivningen” i svenska moskéer skrev jag en artikel (17/5 2012) som gick ut på att verkligheten var ännu värre än vad som framgick i programmet. Det är den, och det vet jag eftersom jag vistats i moskéer i många år.

Den charmiga prästen, författaren och debattören Annika Borg hänvisade till min artikel i ett inlägg på bloggen Kristen opinion (20/5 2012).

”En annan röst i debatten är Mohamed Omar, som nu lämnat islamismen. Omar skriver om hur wahhabismen är det stora hotet mot en svensk islam, och menar att de samfund/föreningar som motarbetar våra grundläggande värderingar ska förlora sina statsbidrag.”

Företrädare för islamiska organisationer i Sverige, vars arbete mest tycks gå ut på att vifta bort kritik med löjliga bortförklaringar så att verksamheten i moskéerna kan fortsätta ostörd, skyllde på att de så kallade ”familjerådgivarna” led av bristande kompetens! Annika svarade: ”Men att man inte ska slå andra människor och inte heller tvinga dem till sex är inte en fråga om kompetens.”

När hon skrev detta i maj var jag fortfarande nedsmetad med antisemitiskt träck. Annika Borgs meningsmotståndare i den inomkyrkliga debatten tog därför genast chansen. Helle Klein på den kristna tankesmedjan Seglora utropade att ”Kristen Opinion går över gränsen” som lyfter fram ”antisemiter”.

”Den medialt kända prästen och Sensusmedarbetaren Annika Borg lyfte nyligen fram den ökände debattören Mohamed Omar i sin diskussion om imamers ansvar i Sverige. Sedan Omar gjort avbön från islamismen är han tydligen välkommen in i värmen igen enligt Borg, fastän han inte på något sätt har backat från sina många antijudiska uttalanden och aktiviteter.” (30/5 2012)

Efter att jag bett om ursäkt för att ha torgfört antisemitiska idéer (18/7 2012), skrev Annika Borg på Kristen Opinion:

”Mohamed Omar ägnar sig åt viktig självrannsakan på Newsmill. Kristen opinion har tidigare varit intresserade av att lyssna på vad han har att säga efter det han lämnat islamismen och tidigare positioneringar. Att han var på en resa bort från extrema åsikter var uppenbart för både oss och andra. (När vi nämnde hans namn för någon månad sedan här på bloggen och länkade en artikel utlöste det dock ett ramaskri hos Helle Klein. Hon gjorde det som väl är i det närmaste en reflex i viss politisk retorik: dömer efter vem som säger något och inte vad hon/han säger (på filosofispråk, gör det genetiska misstaget). Vi såg en resa, hon såg en möjlighet att sprida mörka rykten om Kristen Opinion.)” (20/7 2012)

Annika Borg har uppfört sig som jag tycker att en präst ska. En präst bör enligt min mening inte döma för tidigt eller för snabbt och inte ”ta avstånd” från människor. Man bör veta att människor förändras, är stadda i utveckling och förfall. Hata synden, men inte syndaren. Ta avstånd från åsikter, inte från personer.

En präst som inte uppfört sig man ska är Mikael Mogren. Vi skrev en bok ihop. Jag trodde att han var min vän. Så fort medierna började skriva negativt om mig flydde han i panik, ja, såsom man flyr från en sköka, en spetälska eller en tullindrivare. Han borde ha hört efter hur jag mådde och varför jag tänkte som jag gjorde.  Jag tappade den respekt jag hade haft för honom. Men jag tar inte avstånd. Vi är alla mer eller mindre skröpliga och ängsliga små varelser.

Läs:

Uppdrag granskning om moskéer

Jag ber om ursäkt för att ha torgfört antisemitiska idéer

Vad jag lärt mig de senaste tre åren

En reaktion på ”Annika Borg, Helle Klein och den antisemitiske syndaren

  1. Herman von Rescht

    Annika Borg –> svenska och kristen kyrklig –> Förlåtande och förstående
    Helle Klein –> judinna som blev kristen och ”kyrklig” –> Oförsonlig och hämndlysten

    En gång antisemit alltid antisemit, eller? Att dra in Helle Klein i ditt case och framställa henne kommer inte att ”antisemitismen”. Ränderna går aldrig ur, skulle elaka tungor påstå om Klein. Nu börjar det likna något. Kristen etik mot judisk. Och en dödssyndare som släpar liket efter (den gammaltestamenteliga) islamismen och dess fariséer efter sig och vägrar släppa taget. I think I like that.

    Skickligt och raffinerat, Omar.

Kommentera

