Jag ber om ursäkt för att ha torgfört antisemitiska idéer

Idag kommer så slutligen den offentliga självrannsakan som både jag och många i min vänkrets under lång tid känt varit nödvändig men som jag hittills inte varit stark nog att få ur mig.

Antisemitismen hjälper den israeliska ockupations- och expansionspolitiken. Den gör nämligen att Israel kan framställa dess kritiker som antisemiter och därmed lättare avfärda dem. I stället för att tala om folkrätt, ockupation och mänskliga rättigheter leder man in samtalet på problemet med antisemitism.

Detta var till exempel tydligt under Gazamassakern när Lars Ohlys förmenta ”antisemitism” för vissa debattörer blev mer intressant än vit fosfor mot en tätt sammanpackad civil­befolkning.

Försvararna av den israeliska regimens politik jublar när någon av dess kritiker glider in i det antisemitiska mörkret. Det är den bästa present de kan få. Flera har skrivit om hur något ”slog slint” hos mig. Det ligger någonting i det.

Jag hade länge haft en oro inom mig. Jag bar på rester av obearbetade tankar och känslor, innefattande sådant som konservativa och stela föreställningar om hur en muslim borde vara, en osäkerhet i min egna muslimska identitet som gjorde att jag sökte bekräftelse, och överdrivet romantiska bilder av religioner generellt.

Jag förstår så här i efterhand att min anslutning till det jag kallade ”islamismen” i själva verket var mitt sätt att en gång för alla pröva en konservativ religiositet fullt ut, göra upp med den och till sist bryta mig fri från den. Man måste äta maten för att kunna skita ut den. Jag beklagar att jag i denna process har sårat och svikit andra. Jag har senare förstått hur människor, som talat gott om mig inför familj, vänner och arbetskamrater, har fått skämmas.

Jag erkänner att jag genom att anamma antisemitiska idéer och genom att uttala mig antisemitiskt har sårat människor och skadat palestiniernas sak. Det har också mina palestinska vänner låtit mig veta. Kategoriska och nedsättande uttalanden om judisk religion eller ”judisk mentalitet” är dels falska och dels kontraproduktiva. Det finns judar av alla slag, religiösa och sekulära, sionister och antisionister, okritiska Israelanhängare och Israelkritiker.

I början av min resa mot mörkret försökte jag hålla isär Israelkritiken från ren antisemitism. Men med tiden suddades skillnader och distinktioner ut och alltihop förvandlades till en enda soppa.

Såsom den judiskamerikanske statsvetaren Norman Finkelstein visar i sin bok Förintelseindustrin (Ordfront, 2001) har den nazistiska förintelsen använts för att uppnå både politiska och ekonomiska fördelar. Offrens lidande har exploaterats. Men det är ingen ursäkt för att ifrågasätta denna tragedis historicitet, såsom jag gjorde. Så här skriver Finkelstein:

”Ursprungligen var mitt intresse för den nazistiska förintelsen personligt. Båda mina föräldrar var överlevande från gettot i Warsawa och de nazistiska koncentrationslägren. Med undantag av dem utrotade nazisterna alla mina släktingar på båda sidor.

[…]

Vi borde för länge sedan ha öppnat våra hjärtan för den övriga mänsklighetens lidanden. Det var den viktigaste insikt min mor inpräntade hos mig. Aldrig hörde jag henne säga: Jämför inte. Min mor gjorde alltid jämförelser. Visst måste man dra upp historiska skiljelinjer. Men att göra en moralisk skillnad mellan ‘vårt’ lidande och ‘deras’ är i sig en parodi på moral.”

Jag blev ledsen och kränkt när företrädare för Palestinska folkets förening i Uppsala kallade mig till möte och artigt men bestämt avrådde mig från att delta i deras demonstrationer. Jag hade ju offrat min karriär för Palestina! Jag har sedan en ganska lång tid tillbaka förstått att de gjorde rätt. Men inte förrän nu känner jag mig tillräckligt stark för att säga det öppet. Idag skulle jag ha agerat på samma sätt som Palestinska folkets förening.

Jag måste erkänna en annan sak. När jag gick ut och proklamerade min ”antisionism” visste jag varken vad sionism eller antisionism var för något. Jag kände intuitivt för palestinierna men hade inga konkreta kunskaper. En stark upplevelse jag minns var att höra Göran Greider läsa sin dikt om Muren på Göteborgs bokmässa.

Men samtidigt vill jag passa på att säga att jag även är kritisk till hur vissa vänner och bekanta hanterade mitt fall ner i avgrunden. Man fördömde mig kraftigt, kanske för att visa hur präktig man själv var.  Detta hade motsatt effekt på mig. Jag stärktes i övertygelsen att jag var på rätt väg, att jag var martyr för den undertryckta sanningen.

I stället för att tävla om att beskriva mig som vämjelig och hemsk och hur viktigt det var att ta avstånd från mig kunde de ha träffat mig över en fika och delge mig sina råd. Det fanns de som gjorde sådana ansatser och jag ska inte skylla allt på andra. Ansvaret vilar ytterst på mig själv.

Jag har skadat palestiniernas sak och andras sak och jag ber om ursäkt för det. Framför allt vill jag framföra min ursäkt till palestinierna i Sverige som så länge kämpat i motvind. De har nog med bekymmer. Det sista de behövde var en ”vän” av mitt slag.

Jag var en nyttig idiot för dem som inte vill se en förändring av Israels ockupations- och expansionspolitik och för dem som vill förknippa Israel- och USA-kritik med irrationellt hat och antisemitism.

Dessa dryga tre år av att försöka förstå mig själv har varit mycket lärorika. Det har inte varit bortkastad tid. Jag har bland annat lärt mig att antisemitismen visserligen används som ett politiskt vapen men att det därtill finns en verklig antisemitism som inte går att förneka.

NOT: Rubriken är satt av Knut Lindelöf på Folket i Bild/Kulturfront. Han valde också bilden. Artikeln publicerades först som en krönika på FIB:s hemsida. Läs den här

59 reaktioner på ”Jag ber om ursäkt för att ha torgfört antisemitiska idéer

  1. Ja, bättre sent än aldrig, fast hela historien känns onödig. Det var en del väldigt konstiga och frånstötande figurer som dök upp i dina bloggkommentarer ett tag – du kanske kunde göra ett tillägg om hur du ser på dem i dagens läge?

  2. Carl

    Mohamed:

    Jag undrar om den här avbönen verkligen är uppriktigt menad, eller om det bara är frågan om ett spel för gallerierna. Jag skulle vilja se klara besked i ett par frågor:

    1. Medger du nu att sex miljoner judar mördades av nazisterna under andra världskriget, eller fortsätter du att förneka det?

    2. Medger du att många av dessa judar gasades till döds under fruktansvärda lidanden i därför avsedda gaskammare?

    3. Tar du avstånd från Lars Adelskogh, Ahmed Rami och andra förintelseförnekare?

      1. Herman von Rescht

        Sakta i backarna. Att ta avstånd från antisemitism betyder inte att man ska acceptera judisk-sionistisk historik och krigspropaganda. Antisemitism är för övrigt ett koncept som framgångsrikt praktiserats av judar för att främja vissa judiska politiska intressen. Den största användaren av islamisk antisemitism, praktiserade av skäggiga demagoger i arabvärlden och Ahmadinedjad (själv av judisk härkomst) och krisproducenterna kring honom, är den judiska staten och dess propaganda. Det räcker med att kasta en titt på Memri. Det är med hänvisning till dessa ”islamkämpar” som Israel kan försvara sin aggression och brott mot mänskligheten i muslimska områden. Overall, jag för min del välkomnar att Omar gjorde sig av med ännu en i raden av judiska (bar)laster.

    1. Carl: Dina frågor säger mer om dig än om MO.
      Låt säga att det dog 5 miljoner judar i gaskamrarna och inte 6 miljioner. Är jag en antisemit i dina ögon då? Du låter som en rabiat och fanatisk jävel som dömer alla som inte delar din världssyn.

    2. Carl jag har några frågor till dig:

      1. Anser du att Israel är en apartheidstat som förtrycker palestinierna?

      2. Anser du att Israels nuvarande gränser är olagliga då Israel genom stöld roffat åt sig mark som de enligt internationell lag inte har rätt till?

      3. Anser du att sionism är en rasistisk ideologi?

      1. Isse

        Mikael,
        Jag har några frågor till dig
        Anser du att Israel har rätt att existera som stat med 1967 års gränser?
        2. Anser du att Hamas väpnade motstånd är enda vägen till fred?

      2. Israel förtrycker inga palestinier, det finns inga palestinier

        2. Israels nuvarande gränser är mindre än vad de ska ha rättsligt

        3. Sioniism är ingen rasistisk ideologi. Sion är Guds kand och hans folk Judarna Herrens ögonsten

  3. othuroye

    mycket bra gjort Omar härligt o se att du har styrkan att vara självkritisk det gillar jag.
    på båda sidor i Palestina/Israel konflikten finns det ”högerextrema krafter” som vill utrota varandra förtrycka varandra o fördriva varandra från varandras mark.
    man ska aldrig dra ett helt folkslag över en kam eftersom inte alla Israeler försvarar ockupation o etnisk rensning av det Palestinska folket.
    för den okunnige som ser hur ”Muslimer” begår terrordåd mot civila så tror den okunnige att alla precis alla Muslimer är fanatiker men när man börjar gräva o söka kunskap så finner man snart att det är massor med olika inriktningar inom Islam o att en viss sekt utmärker sig mer än andra i utövandet av terror.
    man ska aldrig dra en hel folkgrupp över en kam eller en hel religion över en kam.

    1. Herman von Rescht

      Ja absolut. Alla totalitära maktideologier (kommunism, nazism och islamism) som är framsprungna ur inflytelserika kretsar inom frimureriet, använder sig av antisemitism som bränsle för att tända massorna. Det är nu Omar kan driva en fri, självständig och radikal antisionistisk, maktkritisk och propalestinsk linje, om han behåller sitt sociala, demokratiska och nationella patos, med betoning för det sista.

      Ser fram emot hans vassa och gärna giftbemänga penna, Vill inte påstå att hans senaste tre år varit bortkastade. Makten brukar försvara sig med ett tjockt lager av judisk propaganda och tror sig inte vara sårbar. Men makten är svag för tyska politiska metaforer och vill möta motstånd av klass. Vem vet, vi kanske får vara med om de vassa och långa pennornas natt.

      Nästa gång Omar kastar loss judiska laster från sin borg, ska han se till att den landar rätt, över huvudet på den som tjänar på att sprida dessa laster hos den andre.

      1. sl

        Kommunister, nazister och islamister har vissa saker gemensamt. En är att ingen av dem är framsprungna ur frimureriet, en annan att de alla hatar frimureriet. Helt irrationellt, frimurarna spelar ingen roll längre, utom i fantasivärlden hos politiska extremister.

  4. Herman von Rescht

    Apropå ursäkter för dåligt underbyggda och orättfärdiga idéer, så tycker jag att en ursäkt skyldigt till det iranska folket för din obefogade och ibland fientliga eller likgiltiga ståndpunkt mot de fredliga protesterna som följde efter fuskvalet i Iran 2009 och den påföljande kuppen i Teheran. Det var mångmiljonprotesten under den gröna vågen och den flitiga användningen av sociala medier i Iran sommaren 2009 som triggade igång den arabiska våren bara något år senare. Då är frågan, är det ok att Irans intressen underordnas ett inbillat islamiskt intresse och iraniers pengar spenderas på lokala despotier i Gaza och Libanon som idkar handel med palestina och palestinsk befrielse? Är det ok att ett folks tillgångar spenderas i utlandet för att köpa sig politiskt stöd, när förtroendet från den inhemska opinionen försvinner? Senare medgav kuppmakarnas präster och prelater att folkets röst är välkomna så länge den inte går emot ledningens vilja. Och en del gick så långt och påstod att folk inte äger något bestämmanderätt och deras ledare bestäms av Gud!

    Under de senaste åren har de grundläggande demokratiska mänskliga fri- och rättigheterna satts åt sidan, massgripanden av dissidenter, massnedläggning av tidningar, fängslanden och avrättningar tog fart och likaså plundringen av den iranska folkets tillgångar i islams, palestinas namn och naturligtvis för den legitima rätten att anrika uran. Det är inte arabvärlden eller kuppmakarna i Iran som drabbas av hårda amerikansk-israel-EU-ledda sanktioner och krigshot. Det går inte att blunda för att folkets bestämmanderätt och revolutionens rättviseideal krossas och det iranska nationen tas som gisslan genom påstå ”att iranierna är religiösa”. Är det några som i tid varnade för den smygande islamismen och fundamentalismen i Sverige (hejabtvång för små flikckor, tvångsgifte av mindreåriga och krav på separation och segregering av barn i undervisning) så var det exiliranierna. Låt vara att många gjorde det utifrån en ateistisk och direkt islamfientlig ståndpunkt. Men håll med om att någon protest mot missförhållanden och islammissbruk hördes inte från religiöst håll i shia-församlingarna. Nu i efterhand vet vi att deras insats fick en bromsande inverkan på det politiska systemets passion för islam och vurm för det islamitiska. Det är av hänsyn till bl a den opinion som iranierna väckt, som systemet eller de bidragsstinna islamiska förbunden inte kan driva sin islamiska foplkhemslinje, t ex rätten till lokal tillämpning av sharialagar här och var i Sverige. Minns Gardell ”Bin laden i våra hjärtan”. Islamismen är en global kraft och stärks av både det stöd och den kritik den får, så länge den inte får reellt motstånd från samhället.

    Min bedömning är att din självkritik mot islamism och nu antisemitismen väger ganska lätt i sammanhanget. Solidaritet med Palestina är numera PK och helt oproblematiskt. Den vänster, den palestinarörelse eller opinion i övrigt som du anser dig ha sårat hade absolut inga problem med Saddam Hussein och hans mord på kurder och sedan shia-irakier. Det var ju inte iranierna utan folket i Gaza som sörjde i tre dagar efter Saddams avrättning. Vänstern skäms inte heller för Ghaddafis sadistiska behandling av sina kritiker, fångar och motståndare i och utanför landet. Arabiska tyranner och tredje världens despoter går an så länge de står på Pentagons meny eller lierar sig med Moskva eller Kina. För dessa är Iran = de som kontrollerar den iranska staten och politiken och inte det iranska folket och dess rättigheter. Och under protesterna skanderade folk mot Ryssland och Kina för deras stöd till valfusket och kuppen. För västmakterna spelar inte heller det iranska folkets lidande någon roll, huvudsaken är att Israel och dess arabiska grannar skyddas mot det inbillade iranska hotet. Och den iranska regimen tvekar inte att skapa nya kriser för att hålla liv i konflikterna. Det är iran som nation och folk som får betala notan.

    Det är ändå i Iran som kampen för demokrati och mänskliga fri- och rättigheter kommit längst i regionen och det är den kampen som behöver hela världens stöd och solidaritet. Det är i Iran som man kommit till en närmare insikt om hur maktsystemet opererar inifrån och utifrån för att underminera deras legitima intressen. Skändligheten och skenheligheten känner inga gränser och båda är fullständigt överens om ”Iran” som ett existentiellt hot, men nation, folk och kultur (och inte som regim). Vad är din definition av Iran? Och vilket Iran står dig närmast ditt hjärta, om man ska använda sig av professor Gardells metafor?

    1. ”Det är ändå i Iran som kampen för demokrati och mänskliga fri- och rättigheter kommit längst i regionen och det är den kampen som behöver hela världens stöd och solidaritet.”

      Knappast. Glöm inte att stödet för regimen är betydligt större än för oppositionen. Och är det demokrati vi själva hyllar så är det väl OK då?

      1. Herman von Rescht

        Jag vet inte vilken sorts demokrati du hyllar eller vad du har för faktabelägg för ditt påstående, men jag delar inte din rättsuppfattning. Regimen är mycket impopulär och stödjs av bara en minoritet som stödjer sig på påkar, bajonetter, mutor och korruption. Den politiska krisen i dagens Iran är en förtroendekris och ett legitimitetsproblem för den härskande eliten, som helt tappade ansiktet efter fuskvalet och kuppen 2009. Den har satt grundlagen ur spel, tolkar lagen efter eget gottfinnande, tystar kritiker genom fängelsestraff, förföljelser och trakasserier, och anser sig inte det minsta svarsskyldigt.

        Den islamiska republiken är varken islamisk eller republik. Och allra minst demokratiskt. Vi har att göra med ett auktoritärt styre som helt domineras av en korrupt militär under Khamenei. Denna militär skulle enligt lagen och Khomeinis ord inte lägga sig i politik och ekonomi. Idag kontrolleras iransk politik och ekonomi av en maffialik militärapparat som heter ”sepah pasdaran”.

        Om vi antar att det du påstår stämmer, är det då rätt av en majoritet att tyrannisera en minoritet? Blir kannibalism, slaveri, pedofili, könsstympning eller incest rätt bara för att en ”majoritet” helt plötsligt tycker att det är ok och religiöst påbjudet? Vore intressant att veta din ståndpunkt i frågor som rör hejabtvång för alla vuxna kvinnor i iran och spöstraff och fängelse för den som bryter mot dem. Enligt statliga präster är ifrågasättande av hejabtvång som en religiöst motiverad regel en hädelse.Du kan alltså inte ens diskutera en sån simpel fråga. Att sedan hävda att iranska kvinnor minsann har rätt att köra bil eller rösta men inte kvinnor i Saudi är nonsens. De iranska kvinnorna står i en helt annan klass för sig, men ur det islamistiska (grovt sexistiska) perspektivet ska dem alla kastas in i säcken. Jag vill påstå att islamismen av idag är en grov förolämpning av både män och kvinnor.

        Att islamiseringen av samhället inte lyckats såsom de reaktionära och statsprästerskapet i Iran velat ha, är tack vare den starka motståndskraften i det civila iranska samhället. Iran blev inte en dans på rosor för shia-fundamentalister som i fallet med talibanernas Afghanestan. I Iran gick det inte att vrida klockan tillbaka. Att Israel inte angriper Iran är också av samma anledning. Det är inte så mycket den iranska militära styrkan eller ens deras underrättelsetjänsts slagkraft mot israeliska intressen runtom i världen som bekymrar israelerna. Israelerna vill inte riskera att få det iranska folket och Irans civila samhälle emot sig. Det är det iranska folket som hindrar att krig bryter ut, och inte regimerna i Teheran, Tel Aviv, Qom eller Jerusalem.

        Men nu till saken och problemets kärna. Om vi antar att maktövertagande genom våld och sedan majoritetsförtryck är rätt och demokratiskt legitim, ja då har Israel och det judiska folket all rätt i världen att göra som den vill i Palestina och behandla palestinier helt efter eget gottfinnande. Den som försvarar regimen i Iran och samtidigt påstår sig försvara palestiniernas demokratiska rättigheter gör sig skyldig till samma dubbelmoral, som arabiska och muslimska intellektuella anklagar USA, Israel och sionisterna för. Men visst kan man alltid blunda för obehaglig fakta och leka farisé på sin intellektuella vänsterkant; sila judiska mygg och svälja muslimska elefanter. Men något Palestina blir inte befriade av detta spel och det som blir befriat är inte fri eller demokratiskt. Det räcker med att kasta en titt på Gaza under religiöst arabiskt styre och västbanken under sekulärt arabiskt styre. splittring, korruption och maffiastyre i olika former. Vilket är naturligtvis vad Israel vill.

        Det är inte vänstern och palestinagrupperna som Omar är en ursäkt skyldig utan det iranska folket. Men självklart står det fritt honom att låta bli och inrikta sig mot i wahabismen i Saudi och i de oljerika gulfstaterna, kanske i hopp om att bidra till uppkomsten av en shia-ledd arabvärld. I så fall ska vi inte prata demokratifrågor utan om politisk strategi och paktspel, t ex av typen Molotov-Ribbentroppakt. Ett icke-angreppspakt mot stalinisterna i Iran för att komma åt fiender i väst.

        Jag är ändå av den uppfattningen att den shia som makthavarna i Iran representerar lämpar sig bättre för ett samhälle som Irak. Förr eller senare måste prästerna och den korrupta ledningen i revolutionsgardet inse att man inte kan med tvång härska över ett civilt samhälle. Vill de sprida sin revolution och leva ut sina messianska och religiösa drömmar mot judar, araber och otrogna, får de göra det i semitiska områden, mellan Nilen och Eufrat. Iranierna vill inte ha krig eller blodspillan, varken sitt eget eller andras, varken på sitt territorium eller andras,

        Ja, Iran är vårt enda hopp om en fredlig och civiliserat övergång till ett civiliserat rättvist och demokratiskt samhälle öppet för alla.

  5. Dividendum

    Det finns redan en (gammal) tvåstatslösning. Det kräver dock lite mer än grundläggande kunskaper i politisk internationell historia för att känna till detta. Vilka är det, skulle du gissa, som inte accepterar denna ursprungliga tvåstatslösning? Du glömmer dessutom, som alla ödmjuka israelkritiker, att nämna att terroristerna i Gaza (du vet vilka som avses) ”kidnappat civilbefolkningen” och använder den som gisslan och som sköldar för Israelernas vedergällningar. Det gynnar terroristernas sak i media sedan, nämligen. Ta bort alla vapen och terrorister från Gaza och omkringliggande stater så är problemet löst på en kvart.

  6. Mohamed Omar må ångra sig men gjort är gjort och jag tycker han skall hållas utanför den offentliga debatten. Iallafall inte ha mer utrymme än vad vi vanliga människor har. Han är tydligt förvirrad dessutom.

    1. Herman von Rescht

      Tycker du den offentliga debatten är något att ha? I så fall skulle stora delar av bloggosfären lägga ner pennorna och kapitulera för tidningarnas insändarsidor. Det som pågår här och nu är av stor signifikans. Som vi ser har han själv låtit bli att yttra sig vidare i de frågor han väckt. Men läsarnas inlägg får spegla, åtminstone delvis, djupet och vidden av ämnet. Och än viktigare; att striden låter sig utspelas i denna arena. Om islamisterna har gjort kvinnokroppen till sitt viktigaste slagfält, så har Omar gjort sin blogg till ett slagfält för några av de viktigaste samhällsfrågorna av vår tid. Därmed kompenserar han för den strukturella obalansen i könslig jämställdhet som råder inom ”islam”. Han kan bana vägen för vad tidig islam bidrag med; frågor som tidigare var tabu eller svåra tvisteämnen kunde nu diskuteras på nytt och utifrån nya perspektiv och av människor från vitt skilda kulturer. Tala om demokratiutveckling!

      Vi har embryot till ett ännu viktigare paradigmskifte inom media. Det är inte de nyheter som förmedlas av gammalmedia och maktens megafoner som fastnar utan en nyhet bli en nyhet om den passerar individen och bearbetas och förädlas i denna individ i samverkan med andra. Vi har att göra med ett avgörande makt- och kanske tronskifte inom media och kommunikation. En individ lättare ändra uppfattning än en stor organisation och en maktapparat. Så länge det han äkta och ärligt redovisar grunderna för sin omvärdering av gamla positioner tycker jag att fallet värt att följa upp. Det visar att frågorna lever i en individ och kan utvecklas av ett intresserat kollektiv genom individen. Läsaren är med och skapar nyheten, den viktiga nyheten, nämligen vad en idé eller händelse i världen idag eller i historisk tid betyder för mig, här och nu och hur den kan forma framtiden. Den gamla eliten lämnar plats för en ny. Den som har en aktiv dialog med läsaren vinner.

      För min del får Omar backa in och ut i andra bilar, och köra fram och tillbaka med sitt fordon tills han kommer ut ur parkeringen. Han lyckades lägga på sig många bojor och lås, trassla in sig i många onödiga nät och tvann en kokong runt omkring sig. Vi får se om han lyckas bryta sig ur de återstående bojorna (hur många de är kan vi bara gissa och vilka låsningar han ska göra sig av med är i sig ett diskussionsämne), och göra en ”Houdini”. Och vad som evolverar ur kokongen återstår också att se.

  7. Mohamed Omar, hur hade du tänkt dig att effektivt och slagkraftigt kunna kritisera judarnas kollektiva och individuella beteende UTAN att bli brännmärkt av dem och deras sympatisörer som just antisemit? När t.o.m. professor Finkelstein, som du hänvisar till, blir förbjuden att besöka Israel för att han klassas av den israeliska staten som antisemit. I frågor som ockupationen av Palestina, deras enorma makt och inflytande i alla samhällsgrupper och skikt, deras fientliga inställning till alla icke-judar och all icke-judisk kultur etc., skulle du – som muslim – tillåtas kritisera judarna, judendomen och Israel om inte ens Finkelstein tillåts göra det, UTAN att bli kallad antisemit?

    Du har inte makten över huruvida du stigmatiseras som antisemit eller inte. Etablissemanget kan, med hot om att anklaga dig för antisemitism, tvinga dig till eftergift efter eftergift, tills ingen genuin eller sann kritik av judar, judendomen eller Israel finns kvar i din verksamhet. Istället för att ge efter för detta hot, borde du och alla andra sanningstörstande människor acceptera och välkomna denna anklagelse, inte vika ned och korrumpera sig, som så många gjort tidigare. Att bli anklagad för antisemitism borde vara en genuin sanningssökandes ”rite of passage”; ett mandomsprov, och inte nåt att undvika till varje pris.

    En kritiker av judar, judendomen och Israel är ingen genuin kritiker om denne inte anklagas för att vara antisemit. Då är man endast kontrollerad opposition, herr Omar. Märker du inte att du, som kritiker, just gått med på att bli tystad?

    Enligt den nuvarande definitionen av antisemit är det omöjligt att kritisera judar, judendomen och staten Israel utan att det faller under denna definition.

    Du skriver:
    ”Försvararna av den israeliska regimens politik jublar när någon av dess kritiker glider in i det antisemitiska mörkret.”

    Nej, herr Omar. De jublar när de lyckas tysta ännu en av deras kritiker, som de nu verkar ha lyckats med dig. Att ge efter och acceptera den organiserade judenhetens problemdefinition och inte fokusera på fakta och sanning är att låta sig ledas vid näsan. Om du låter detta göras frivilligt eller inte, återstår att se. Men den som är öppen för sanningen, och efter att ha lärt känna den, är villig att anamma den och leva efter den, kommer alltid anklagas för att vara antisemit, eftersom sanningen är antisemitisk.

    Poängen är inte vilket öknamn man blir kallad för av sina politiska motståndare, eller vilka ad hominem-attacker man utsätts för i debatten. Poängen är ifall ens argument kan bemötas i sak eller inte. Ja ja, visst, visst. Jag är antisemit. Men är det jag hävdar de facto sant eller falskt? Om det jag säger är falskt kan det strykas ur protokollet. Om det jag säger är sant, måste det bemötas med giltiga motargument. Görs inte det, spelar det ingen roll vilka öknamn jag eller någon annan kallas för: det vi säger och har sagt står fast, oemotsagt.

    1. skeptisk

      Uldin, tänk efter innan du skriver. Attack är inte lösningen. Vidare kan du ju också börja studera arabländernas ansvar i palestiniernas öde.

      1. Herman von Rescht

        Och hur länge ska fördumningen pågå? Det är ändå Israel som ockuperar Palestina. Och arabländerna inkl palestinierna själva spelade en stor för att inte säga avgörande roll i Al-Nakba, den stora förnedringen.Också arabstaterna är en produkt av det koloniala och postkoloniala projektet. Utan en politisk förändring i en demokratisk riktning – i betydelsen ersättning av dikaturer och teokratier med civilt styre – får vi ingen lösning på Palestinaproblemet. Civilsamhällen är svaga i arabvärlden, men desto starkare i israel och i Iran.

        Vi har sett att varken judendom eller islam som politiska ideologier (judiska staten i Israel eller islamiska republiken i Iran som ledande exempel och viktigaste aktörer) inte tagit demokratins parti utan gått maktens och elitens ärende. Dessa tävlar om makt och inflytande i de politisk outvecklade och diktatoriskt styrda arabsamhällen.

        Konflikten borde definieras om. Striden står inte mellan stater; utan mellan stater (gudsstater eller snarare gudlösa stater som härskar med gudomlig mandat) och civilsamhället. Varken den gudlösa judestaten eller den lika gudlösa islamstaten har något intresse av ett krig, men väl intresse av ett ständigt krigshot svävande över de civila samhället. Ett civilt samhälle vill – till skillnad mot klan- och stamsamhällen – inte veta av krig och lösning av politiska konflikter med våld. Valet står mellan elitens projekt (makten över olja och folks själar genom krig sionism och islamism) och utveckling av det civila samhället. Dessa två intressen blir alltmer oförenliga och därför har elitintresset bråttom med att lösa sina problem med snabba krig, eller rita om politiska kartor genom diplomatiska förhandlingar. Folkopionen och folks mänskliga rättigheter räknas inte, annat än ett slagträ i just politiska förhandlingar.

        Det är rågången mellan dessa intressen som Omar och många andra med honom har problem med. Omar har inte riktigt insett vilken oerhörd roll just folkopinion och det civila samhällsintresset spelar just kampen mot elitens strävan mot att uppnå makthegemoni, problemformuleringsprivilegium och tolkningsföreträde i de avgörande frågorna. Varje åsikt räknas. Varje protest räknas. Sedan ska man inte bli överdriven ledsen över att eliten känner sig sårad eller ledsen. Hela deras marknadsföring och propaganda står och faller med vad folk tycker.

        Jag för min del ger tummen upp för alla civila samhällen roch fredens och frihetens röster runtom i världen (speciellt dem i Iran, Israel och USA) och tummen ner för det internationella barbariet (speciellt i dess gammaltestamenteliga och djävulska skepnader som rasism, fundamentalism, okunnighet, indoktrinering, fanatism, intolerans, hatpropaganda och krigshets).

      2. skeptisk, Om du var omringad av fyra rånare som hotade dig med misshandel om du inte gav dem din plånbok, och du för att undkomma skulle vara tvungen att slå till en eller flera av dem, skulle du du då inte göra detta för att du tycker att ”våld är fel”? Skulle du se dem eller dig själv som den attackerande parten?

    2. Isse

      Uldin,
      Du skriver:
      “Försvararna av den israeliska regimens politik jublar när någon av dess kritiker glider in i det antisemitiska mörkret.”

      Jag har som jude varit Omars starkaste kritiker på hans blogg. Ja ja jublar, men inte för att jag lyckats tystat honom. Nej han har av alldeles egen kraft förstått att han var fel ute. Omar skall fortsätta att kritisera Israel, men inte angripa judar för att de är judar. Lika lite skall jag eller någon annan angripa muslimer för att de är muslimer.

  8. Har du exempel på den antisemitism du anser dig ha torgfört? Jag har långt ifrån läst allt du skrivit men kan inte påstå att jag läst någon direkt antisemitism. Vad är det du ber om ursäkt för?

    1. Herman von Rescht

      Det undrar jag också. Förstår inte behovet av att blidka vänstern eller palestinagrupperna, som om dessa vore några demokratiska dygdemönster. Palestinierna är storkonsumenter av de lösningar som ordineras dem under kristallkronorna i London, Paris, Geneve, New York, Washington och Moskva. Det kanske har med krisen i Syrien att göra och de alliansbildningar som pågår (på vänsterkanten) i frågan om Syriens – och på sikt hela arabvärldens framtid.

      Men om vi bortser ifrån geo- och kosmopolitiken och fokuserar på demokratifrågan och det nationella intresset, så kommer saken i ett annat läge. Hela poängen med Jiri Linas föredömliga forskning är att påvisa den starka kopplingen mellan bolsjevismen och frimureriet och då den internationella sionismen. Han visar klart och tydligt att vänstern och högern fyller olika funktioner i ett och samma system. Också palestinafrågan är en följd av en internationell komplott. Tyskland besegrade tsarryssland och hade vunnit det första världskriget om britterna inte hade lyckats dra in USA i kriget just genom att lova judarna Palestina i utbyte mot att övertala amerikanerna att träda in i kriget. Resten är en sorglig och mycket blodig historia och än har vi inte sett änden på krigseländet. Tydligen behövs det ännu ett världskrig till, nu mot Iran, som ett konkurrerande folk, nation och civilisation.

      Att försvara Ramis och Adelskogs yttrandefrihet och rätt att publicera sina åsikter är hela kärnan i kampen för ett fritt och demokratiskt samhälle. Det ska vara fritt att kritisera judendomen, dess lära och praktik, inklusive antisemitism. Ska t ex Rami be om ursäkt för att judarna bedriver false flag-operationer och uppmuntrar ras- och krigshets (bland messianska kollegor i Iran och religiöst likasinnade i arabvärlden) för att främja sin politik och propaganda? Att ta avstånd från antisemitism ska vara lika naturligt som att ta avstånd från gamla testamentet och judarnas exklusiva rätt till Palestina. Det är vänstern och palestinarörelserna som borde be mänskligheten och de nationer som de verkar i om ursäkt, just för att ha brustit i sin roll som opposition mot makten, utsugningen och krigen, för oljan och för sions kommande härlighet.

      Hela poängen med Omars gärning borde vara att värna om särskilt svenska nationella intressen och vara vägledande i just de konflikter som vi och demokratin i det här landet tvingas ta ställning till.

  9. Schnabel Capitale

    Högkvalitets blogg Omar, högkvalitet! Nästan så att man måste betala för att läsa dina inlägg. Fortsätt så. Ni rabiata sionister måste inse att ni och er illusion till stat är dömd att fallera.

  10. Isse

    Omar,
    Jag är en av de få judar här på din blogg. Jag har tiotals gånger vädjat till dig att få ut den bruna färgen ur din hjärna. Jag har känt att du är på väg, och nu ser jag att du tar avstånd från din tidigare antisemitism.
    Men jag skall inte vara hård mot dig. Du är uppriktig, men tyvärr gör du åter ett kardinalfel. Du skriver; ”Framför allt vill jag framföra min ursäkt till palestinierna i Sverige som så länge kämpat i motvind. De har nog med bekymmer. Det sista de behövde var en ”vän” av mitt slag.”
    Först och främst skall du be judarna om ursäkt!

    Därefter kan du be palestinierna om ursäkt. Nu låter du endast som om du är strategisk. Jag skadar palestiniernas sak. Genom att backa på min antisemitism så hjälper jag palestinierna. Det låter inte som en attitydförändring utan endast som en ny och bättre strategi!

    Men jag skall ge dig en stor eloge för det steg du tagit. Jag kan känna chocken hos Adelskogh, Rami och de bruna som skriver här. Dessa människor gynnar varken judar eller palestinier. Ej heller övriga demokratiska fria människor! Därför säger jag ett STORT TACK till dig!!!

    Gör som jag, tag din familj och åk ner till Polen och besök Auschwitz. Där är Guiderna polska icke-judar, avlönade av polska staten. Ställ dina frågor Se med egna ögon platsen för judars, romer och homosexuellas umbäranden. Bilda dig en egen uppfattning. Då har du tagit att stort steg frammåt i ditt liv!

    1. Herman von Rescht

      Du får vederlägga Adelskog och Rami i sak. Alla har vi fått nog av Förintelseindustrin och dess version säljer inte längre till den breda allmänheten, annat än om man vill hota kritiker och dissidenter med nya former av interneringsläger eller administrativt förvar på obestämd tid.

      Vi måste ta ställning till fakta och alla parter som har något att säga i ärendet måste göra sin sakframställan. Så länge judenheten inte tar kritiken på allvar och bemöter frågan i sak finns det ingen som helst anledning att tillmötesgå dina krav. Ställ dina frågor till Adelskog, istället för till Omar. Adelskog har ändå lagt ner mycket tid på sin forskning och fått utstå spott och spe för sitt verk: ”En tom säck kan inte stå”. Hans sak kan inte viftas bort och förtjänar ett seriöst bemötande. Jag tror de har väntat länge på ett bemötande än du på Omars tillmötesgående. Jag tror judenhetens konkreta agerande i sak skulle underlätta ett informerat beslut från Omars sida.

      1. Isse

        Herman von Rescht, Om ditt svar syftade på mitt inlägg mot Omar, så ser jag inte varför han nu när han gör avbön, inte skulle be judarna först av alla om ursäkt. Nu ber han oss inte alls om ursäkt. Endast Palestinierna. Detta är inte avbön. Jag kallar det strategi.Varför skulle jag ställa frågor till antisemiter? Rami satt i fängelse för sin antisemitiska fräckhet. Adelskogh är historierevesionist. Han kan åka på kolloni till Iran och förneka ihop med Ahmendiniad! Dessa människor är naturligtvis farliga då de lever för att misskreditera judar. Men som tur är, så är det svenska folket inte så lätta att manipulera….

        Judenheten tar antisemitismen på största allvar. Vi har kartlagt och tillsammans med många demokratiska länder visat vad tyskarna gjorde mot bla oss judar. Att gå i polemik med antisemiter är inte vår sak. Dock har enstaka judar tagit antisemiter inför skranket typ David Irving som dömdes till tre års fängelse i Österrike för att han förnekat Förintelsen. I Österike, märk väl!

        Adelskogh försöker ”forska” sig fram till ett resultat av att förintelsen ej ägt rum. Han går därmed mot Tyskland som erkänt sin skuld, gaskamrar och förintelse. Det hade varit bättre för honom om han doktorerat på Gustaf Adolfs jylfknappar. Det hade förmodlingen gynnat både honom och historien bättre …

  11. Jag är inte antisemit men jag är nog anti-Israel.

    För semiter är vad jag förstår en folkgrupp från norra Afrika samt runt mellanöstern och jag är inte speciellt anti någon folkgrupp, inte ens de som kallar sig judar i brist på annat, även om just Israeliska individer, de flesta judar, ofta uppträtt mycket märkligt enligt min egen mening, men det kan ju bero på militär hjärntvätt.

    I meningen religiös förföljelse förföljer jag alla religioner i förmån för upplysning, inte enbart religioner som förgriper sig på barn genom att skära av dem genitalierna, men även kristendomen som tvångsansluter barn utan deras vetskap till sin egen religion.

    Så anti-religiös är jag definitivt.

    Men visst diskriminerar jag Israeler och även andra folkslag då erfarenhet lärt mig att göra det. Om en Israel ex. skulle vilja bo i mitt hotell om jag hade ett sådant skulle jag nog bli extra försiktig och begära betalning i förskott, inte av illvilja, men pga. att jag sett andra som förlorat inkomst av att inte göra det.

    …men fientlighet mot Israeler har jag inte av samma anledning som att en psykolog givetvis aldrig skulle vara fientlig mot en patient som har en mental utmaning att utvecklas till en anständig människa eller en vetrinär skule bli arg på en ödla som äter upp en laboratorieråtta. Istället försöker jag alltid få andra att ta ner antisemitiska skyltar som lätt kommer upp då de blivit lurade av en israel.

    Så fördomar om israeler har jag inte, dock erfarenhet som gör att jag blir benägen att generalisera.

    Många judar från Israel ser sin religiösa tillhörighet ”jude” som en ras, inte en religion. Detta är intressant. Det innebär att staten Israel kanske i framtiden inte kommer vara en religiös stat men en rasistisk. Och som de flesta rasister anser de sig vara bättre än andra raser. Jag har dock inte sett något speciellt överlägset med de Israeler jag träffat ej heller min egen ”ras” för den delen, speciellt inte hos de som är uttalade rasister, tvärtom.

    antisemit är alltså ett ganska dåligt ord och jag undrar om någon egentligen vill vara vare sig pro- eller anti- semiit.

    …men om Israel utvecklas från en jusisk stat till en ateistisk rasistisk stat blir ju frågan om då inte alla semiter helt enkelt blir inkluderade i den. Intressant tanke för hur ska en religiös stat hävda sig själv om ingen längre förfaller i religiöst joller?

    Något för min favoritjude Noam Chomsky att fundera på kanske?

    1. M

      Alla judar ser väl som en medlem av folket judarna i första hand och inte religionen i sig, religionen är bara en av de saker som binder judarna samman. Och Israel är väl redan idag en rasistisk stat, de är väl i princip det enda landet som idag bedriver rasbiologisk forskning?

      1. Isse

        Det var mycket onyans på en gång….

        Varför skulle judar vara rasistiska? Det folk som snudd på utplånats för att de är ”en underlägsen ras”?

        I Israel hittar du judar som är svarta gula vita, ja nämn du färgen. Jag har bott många år i Sverige tillika med Israel. Sverige är betydligt mer invandrarfientligt mot ”svartskallar” än vad Israel är, eller någonsin kommer att bli….

        Visa mig vilken institution i Israel som bedriver ”rasbiologisk” forskning.
        Du borde skämmas för din dolda agenda!

    2. Isse

      MrHappy72 ,
      Du säger att du inte har fördomar mot israeler. Det är just vad du har. Kalla dem gärna judar för de allr flesta är det.
      Du hänvisar till att israeler låtit svenskar bli av med sin inkomst. Hur många sådana känner du? Syftar du inte på svenska judar, men är rädd att använda ordet jude? Ruggigt fördomsaktigt!

      Jag har bott i Israel i många år. Jag är israelisk medborgare. Jag känner israeler ur alla läger, religiösa, sekulära, traditionella, ateister agnmostiker, Icke judioska israeler. Aldrig någonsin har jag hört en enda juda säga att de tillhör den judiska rasen.

      Vi kallar det folktillhörighet. Ras är något som de bruna intresserar sig för, inte vi. Så där har du helt fel. Börja se till individen MrHappy72, så ökar du din förståelse för andra människor.

      1. M

        Isse:
        Att värna om sitt eget folk, att vilja bevara folket och sedan ha en stat där endast medlemmar av en folkgrupp kan bli medborgare är väl rasistiskt om något. Judendom i sig är väl en ganska rasistisk religion eftersom den främst ärvs genom blod. Till skillnad från Islam som vem som helst oavsett etnicitet kan konvertera till.
        Menar du att man inte kan vara rasist för att man har stött på motgångar? Sen spelar det väl ingen roll om man kallar det ras eller folktillhörighet, det låter som exakt samma sak enligt mig. Vad är skillnaden på ras och folk?

        Sen är nog Israel bra mycket mer rasistisk än Sverige eftersom vi har inga regler för etnicitet för att bli medborgare.

  12. Pingback: Nationell.nu » Mohamed Omar raderar alla revisionistiska artiklar om ”Förintelsen” | Det svenska motståndets nättidning

  13. Jag tycker att det låter bra, Mohamed Omar. Man måste kunna kritisera Israel och judiska organistioner som AIPAC och ADL i en fri värld, men jag håller med om att en del går alldeles för långt. Norman Finkelstein är ett bra exempel på en judisk dissident. En av mina favoriter är annars Paul Gottfried.

  14. Christian

    Mohamed Omar, kan du vara vänlig och konkret definiera ”antisemitism”? Visa gärna hur det är ”antisemitiskt” att, sakligt och förnuftigt, ifrågasätta ”förintelsen”. Slutligen: motsätter du dig den judiska makten i Sverige? förnekar du den rentav?

      1. Christian

        Jag talar om det obestridliga inflytande den judiska minoriteten i Sverige besitter inte endast direkt genom Bonnierfamiljens framgångsrika strävan efter monopol, utan genom alla journalistiska, politiska, intellektuella och samhälleliga krafters (av betydelse och verkligt inflytande) mobilisering för judiska intressen, som inte minst kommer till uttryck genom Sveriges uppenbart partiska hållning gentemot USraels fiender, som exempelvis Vladimir Putin (stöd till den nyliberala väst- och oligarktrogna minoriteten, som de – mot all fakta och statistik – försöker framställa som en stark grupp i Ryssland), hetsen mot den syriska regimen, mot Iran och Ahmadinejad osv. osv. osv. Men mer än så: Sverige är ett litet land, men samma mönster går igen genom hela västvärlden. Förnekar Omar möjligen den enorma judiska överrepresentationen i rovdriftskapitalistiska sammanhang och bankirkretsar? – ockrarkretsar? – Wall Street? – Federal Reserve? – Bilderberggruppen? etc. Antisemitism är ingenting annat än icke-judars svar på judiska övergrepp och så har det alltid varit. Antisemitism existerar inte.

  15. Isse

    Omar, Jag läser nu i de tidningar du tidigare förekommit att förmodligen har du varit mordhotoad av judar. Jag är personligen övertygad om att så inte är fallet.
    Dessa människor kommer nu att visa vad de verkligen tycker om dig. Du läser redan nu vad de tycker om ”svartskallen Omar”. Det spelar ingen roll vad du och jag känner oss som. I deras ögon äv vi ”svartskallar”, och kommer så att vara tills vi dör….och det skall både du och jag vara stolta över.

    Om jag förstått rätt så har du raderat all historik med Adelskogh, Rahmi och company. All heder!!!

    Vill du ta några dagar och åka till Auschwitz-Birkenau (Oswiecim) med mig?
    Jag har tid från 15/9 – 15/10. Vi får gott om tid att diskutera vår hjärtefråga Palestinierna…

  16. Isse

    Christian,
    Jag ser inte någonstans i ditt inlägg att judarna har makten i Sverige.
    Du börjar med att nämna familjen Bonnier. De har mindre anknytning till judendomen och judar än vad de kristna medlemmarna i Smyrnakyrkan har. De har assimilerats för länge sedan. Om de som individer har försökta att skaffa sig ett maktmonopol här i Sverige vet jag ingenting om. Men vad jag vet, är att detta har ingenting med judar att göra. Ta ut det från din antisemitiska hjärna.

    Du fortsätter med: ”alla journalistiska, politiska, intellektuella och samhälleliga krafters (av betydelse och verkligt inflytande) mobilisering för judiska intressen,”…

    Skulle vi judar ha köpt varje intellektuell begåvning av betydelse i Sverige? Hör du inte att detta påstående faller på sin egen orimlighet?

    Därefter lämnar du plötsligt SVerige och hoppar på Israel för att de hatar Putin. För det första hatar inte Israel Putin. Ryssland har blivit ett av de allra största länder för sin turism. Ryssland och Israel samarbetar på en rad olika plan. Om de älskar varandra? Nej, detta är politik. Israel har en grundläggande politik att USA står för demokratiska värden. De är också en garant för att inte arabvärlden för 6e gången i rad försöker erövra Israel.
    Vi israeler vet att USA har sina brister. Men vilket land har inte det?

    ‘Därefter återstår endast Ahmed Rahmis argument att judarna har den ekonomiska makten i Europa. Christian, läs Kalle Anka istället. Då hamnar du på en bättre realistisk nivå….

  17. Isse

    Kattsvans,
    Jag håller inte med dig i ditt inlägg när du skriver

    ”Israel förtrycker inga palestinier, det finns inga palestinier”

    Det finns visst palestinier. De identifierar sig som palestinier och de har levt i området under mårtusenden. Alla har inte gjort det, men det har inte heller vi judar som bor där!

    Du fortsätter: ” Israels nuvarande gränser är mindre än vad de ska ha rättsligt”
    Fel! DEt bibliska Israel är mycket mindre, men inte det rättsliga Israel sanktionerat av FN!

    Och slutligen skriver du. ”Sioniism är ingen rasistisk ideologi. Sion är Guds kand och hans folk Judarna Herrens ögonsten”
    Jag håller med dig om att Sionism inte är rasistik. Om judarna är Guds ögonsten, då kan väl Gud göra fred för oss….

  18. Isse

    M,
    Låt mig ta död på några av dina fördomar.

    Vem som helst kan bli medborgare i Israel. Du, Omar, Ahmed Rahmi, Adelskogh. Dock måste ni söka medborgarskap i Israel. Det finns massor av blandäktenskap i Israel. De är alla medborgare i Israel. Skillnaden mellan dem och mig, är att jag fick automatiskt medborgarskap som jude.

    För att förstå detta måste du sätta dig in i judarnas situation. Vi har genom årtusenden varit förföljda. Israel är en garant för att judar skall ha ett hem de kan åka till när de så önskar.

    I Israel finns det synagoger, moskeér, kyrkor och bahaitempel. Alla får utöva sin tro, precis som i Sverige.

    Sätt dig in i vad en ras är. Judar är ingen ras. Vi är ett folk. Ungefär hälften bor i Israel, och hälften i andra länder. Vissa är religiösa, andra ateister, agnostiker och Gud vet vad…

    Vem som helst kan bli jude. Det är bara att konvertera.

  19. Pingback: Johan Hilton på Expressen är inte nöjd med min ursäkt « Nya Il Convito

  20. Pingback: Annika Borg, Helle Klein och den antisemitiske syndaren « Nya Il Convito

  21. Pingback: ”De verkligt hårdföra fundamentalisterna har hela tiden betraktat mig som hedning”. Jag blir intervjuad av Guido Zeccola « Nya Il Convito

  22. Pingback: Tidningen Proletären recenserar ”En opieätares bekännelser” « Nya Il Convito

  23. Pingback: Bruden är vacker men har redan en man « Nya Il Convito

  24. Pingback: Jan Guillou om Radio Islams antisemitism « Nya Il Convito

  25. Pingback: Palestinamanifestation i Uppsala. Syrier och palestinier förenade i motståndet mot USA-imperialismen « Nya Il Convito

  26. Pingback: Antisemitismen är ett gift. Gina Dirawi och Lasse Wilhelmson « Nya Il Convito

  27. Pingback: Göran Greider, den israeliska muren och min snedtändning | Nya Il Convito

  28. Pingback: Förintelsens minnesdag | Nya Il Convito

  29. Pingback: Hitler muhamed och Nima | | birgitta-markinhuhta.net

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s