Omfattas ”gravdyrkarna” också av religionsfriheten?

Det var en positiv överraskning att läsa Amanj Aziz, en wahhabitisk aktivist associerad med ungdomspredikanten Anas Khalifa, uttrycka stöd för religions- och yttrandefriheten. (”Kritik mot Holmertz är inte påhopp”, Newsmill, 26/6) Jag undrar, skeptiker som jag är, om denna frihet också utsträcker sig till att omfatta icke-wahhabitiska muslimer. Till exempel de muslimer, särskilt sufier och shiamuslimer, som med wahhabitisk jargong benämns ”gravdyrkare”.

Jag har en direkt fråga till Aziz: Tycker han att ”gravdyrkare” har rätt att ”dyrka gravar”? Får ”gravdyrkare” öppet utöva och undervisa i sin tro? Har sufier som bygger monument på gravarna, som vallfärdar till dem, som rör vid dem för att bli välsignade, som mediterar vid dem – allt detta som wahhabiterna benämner ”gravdyrkan” – har de rätt att göra det?

Detta kan tyckas vara en perifer fråga. Men för wahhabiter är den central, därtill av oerhörd och avgörande betydelse. Det första wahhabiter gör när de får makt i ett samhälle är att förstöra gravarna och döda muslimer med ”kätterska” uppfattningar. Wahhabiterna erövrade Mecka år 1924. Det var mycket blodigt, massor av muslimer blev slaktade. Idag har i stort sett alla gravar i området förstörts. Det religiösa huvudmotivet till wahhabiternas krig mot andra muslimer var just ”gravdyrkan”.

Sufier kallar inte sig själva ”gravdyrkare”. De anser sig vara goda muslimer och monoteister som vallfärdar till heliga män och kvinnors gravar för att söka dessas medling och välsignelse. De definierar ”dyrkan” annorlunda än wahhabiterna.

Men, låt oss säga att det verkligen skulle finnas en grupp som själva medger att de dyrkar gravar och hävdar att detta är rätt och riktigt enligt deras religion, så skall förstås också denna grupp omfattas av religionsfriheten. Om inte så måste man ha en inkvisition som sitter och bedömer vilka religioner, eller tolkningar av religioner, som är de ”rätta”.

Frågan om ”gravdyrkan” belyser ett viktigt fenomen. Den så kallade ”islamofobin” är inte begränsad till icke-muslimers hat mot muslimer utan bör utsträckas till att innefatta också muslimers hat mot andra muslimer.

Aziz var med om att bjuda den wahhabitiska predikanten Bilal Philips till en konferens i Göteborg den 15 och 16 april 2011. Philips är utbildad i Saudiarabien och det märks. Man kan lätt ta reda på hans attityder till sufier och shi’iter och andra ”mindervärdiga” muslimer genom att söka på nätet. Han är en av dem som flitigt använder den nedsättande termen ”gravdyrkare”.

Detta är alltså inte en perifer fråga för muslimer. Det är heller inte en harmlös teologisk debatt som bara angår världsfrånvända skolastiker. Den wahhabitiska demoniseringen av ”gravdyrkare” har mycket otäcka och blodiga följder. Sufiernas gravar sprängs i luften och ”gravdyrkare” slaktas. Den wahhabitiska terrorgruppen Al-Shabab i Somalia har systematiskt vandaliserat gravar och dödat sufier.

Philips, som förespråkar diskriminering av andra muslimer och därmed rimligtvis borde klassificeras som islamofob, skulle alltså upplysa om islamofobi. Paradoxalt?

Det blir rentav patetiskt när Amanj antyder att Sverige skulle vara ett land med en ”hegemonisk attityd” gentemot religiösa minoriteter när han samtidigt medverkat till att bjuda in en predikant som står för den saudiska ideologin av totalt oförsonlig global wahhabitisk imperialism.

Om diskriminering av muslimer på grund av deras tro kan räknas som islamofobi så är förmodligen Saudiarabien det mest islamofobiska landet i världen. Där är diskrimineringen av sufier, shiiter och andra oliktänkande muslimer satt i system och sanktionerad av regimen.

Sverige torde vara var ett av de länder i världen som har den högsta graden av religionsfrihet och den högsta graden av tolerans för religiösa minoriteter. Inget islamiskt land kommer ens i närheten. Gör Amanj något för att ändra på detta?

Amanj hävdar att muslimer i Sverige inte har lika stor yttrandefrihet som icke-muslimer. Detta är nonsens. Alla svenska medborgare har lika stor yttrandefrihet. Han undrar vidare varför det finns så muslimska debattörer.

Det har jag också undrat över. Särskilt under de dryga två år jag var chefredaktör för den muslimska kulturtidskriften Minaret. Jag dammsög hela Sverige efter muslimska skribenter.

En anledning är att de flesta muslimer i Sverige har invandrarbakgrund. Det gör att få kan uttrycka sig på en anständig nivå i vare sig tal eller skrift. Bland andra generationens invandrare är det något bättre ställt, men även i den gruppen finns det ytterst få humanister.

Bland de religiösa muslimerna finns nämligen en utbredd misstänksamhet mot humaniora. Man är rädd att studier i filosofi, litteratur, religion och så vidare ska undergräva den egna värdegrunden. Därför läser man helst tekniska ämnen.

Jag har med egna öron hört en imam avråda en ung muslim från att studera religionshistoria eftersom det kan ”förvirra” honom. Imamen sade också att det är haram, en synd, att undervisa om icke-islamiska religioner i skolan. Därför kunde den unge mannen inte bli religionslärare.

Med en sådan attityd gentemot studier av andra religioner, och får man tillägga andra tolkningar av islam, kan man föreställa sig hur dessa imamer förhåller sig till studiet av till exempel ateistiska filosofier, evolutionsteorin och ”kätterska” rörelser inom islam. Rädsla för att kunskap ska ”förvirra” producerar inga humanister och därmed inga duktiga samhällsdebattörer.

Anslut dig till kampen mot wahhabismen på Facebook!

Ursprungligen publicerad den 27 juni 2012.

Annonser

2 reaktioner på ”Omfattas ”gravdyrkarna” också av religionsfriheten?

  1. Pingback: Det finns muslimer som är mer islamofobiska än sverigedemokrater « Nya Il Convito

  2. Pingback: Mattias Gardell talade i Missionskyrkan. Något om muslimernas islamofobi « Nya Il Convito

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s